P3

Affärsverksamhet / Final

Finalister

Fingeroos Emmi

Ammattiopisto Luovi

Korpela Alisa

Ammattiopisto Luovi

Koskell Ella

Ammattiopisto Luovi

Niinimaa Vanessa

Kiipulan ammattiopisto

Pennanen Riitta

Riveria

Seppälä Fiia

Ammattiopisto Spesia

Sorsa Emilia

Ammattiopisto Luovi

Vähäsantanen Ruu

Kiipulan ammattiopisto

Tävlingsplats

6.5. och 8.5.

Åbo Mässcentrum, C-Hall

7.5.

Prisma Tampereentie
Vanha Tampereentie 108, 20300 Turku

Beskrivning av tävlingsuppgiften

Tävlingsuppgifterna är i huvudsak kundbetjäning, presentation och försäljning av produkter samt butiksarbete. Den tävlande arbetar som medlem i ett team samt använder en digital miljö i sitt arbete. I tävlingen ingår dessutom delområden gällande verksamhetens lönsamhet, språkkunskaper och bedömning av det egna kunnandet.  

Tävlingsuppgifterna har planerats i samarbete med arbetsgivare att motsvara äkta arbetslivssituationer. Uppgiftsbeskrivningarna i finaluppgiften kan ändras ca 30 %. Om en tävlande äventyrar sin egen eller andras säkerhet, kan tävlingsprestationen avbrytas. 

Kraven på kunnande i grenen baserar sig på kravnivån nöjaktig i kriterierna för obligatoriska examensdelar och för examensdelen försäljning i den gällande grundexamen i affärsverksamhet. Vid bedömningen beaktas också tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet. 

I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng. Varje modul har tre domare som var för sig bedömer varje tävlingsprestation. Tävlingens resultat avgörs av de sammanräknade poängen. 

Grenens tidtabell

Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.

Material och maskiner

Material och apparater som används i tävlingen får den tävlande ta i användning i samband med tävlingsuppgifterna.

Praktiska råd

Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:

  • Egen telefon + laddare
  • Eventuella egna hjälpmedel som meddelats på förhand
  • Fotoförsett identitetsbevis

Hållbar utveckling

Grenuppgifterna, partners och produkterna har valts så att hållbar utveckling beaktats. För inredning av grenområdet köps inget nytt, utan alla möbler och allt material som används vid evenemanget fås i form av möbler och material som intressentgrupper har i användning. Vi samarbetar med grenen kundbetjäning och försäljning och beaktar också att grenområdet ska vara tillgängligt. På området betonar vi delaktighet och vi är måna om gruppsammanhållning mellan alla tävlande, följeslagare och funktionärer.

Företagsamhet

Företagsamhet beaktas i grenen i ett företagarmässigt arbetssätt. Tävlingsuppgifterna har planerats så att äkta arbetslivssituationer och en lönsam företagsverksamhet beaktats.

Arbetssäkerhet

Arbetssäkerheten har i grenen beaktats i öppenhet i arbetsprocesserna och i förebyggande av farliga situationer samt i beaktande av ett ergonomiskt arbetssätt.  

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Modul 1/Arbete i en arbetsgemenskap

Uppgift

Den tävlande ska agera som gruppmedlem vid ett teams planeringspalaver. Målet är att man tillsammans ska besluta och till stöd för problemlösning skaffa information från informationskällor som får användas. 

Mer info: 

https://www.salon.fi/fi

https://www.salon.fi/fi/page/ryhmatilauksella-etua/12016

Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 8.15–9.15 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område 

Tid för uppgiften: 20 min. 

Poäng: 15

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna arbete i en arbetsgemenskap och arbete i en affärsmiljö (arbete i en arbetsgemenskap) i grundexamen i affärsverksamhet.   

  • Förmåga att arbeta i team 
  • Att följa anvisningar och tidtabeller 
  • Intern information  

Modul 2/Kundbetjäning och försäljning

Uppgift

Den tävlande arbetar i kundbetjänings- och försäljningsuppgifter på Salon Lakkitehtaats avdelning för försäljning av yrkesmössor. Till arbetet hör hantering av de produkter som säljs och skötsel av olika kund- och försäljningssituationer enligt givna anvisningar.  

Mer info: 

https://www.salon.fi/fi

Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 9.30–14.30 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område 

Tid för uppgiften: 20 min + bedömning av den egna prestationen   

Poäng: 25

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna kundservice, försäljning och försäljningsarbete i grundexamen i affärsverksamhet.  

  • Att bekanta sig med produktsortimentet 
  • Förberedelse av betjäningspunkten  
  • Skötsel av kundbetjäningssituationer elektroniskt 
  • Kommunikation och språkkunskaper   
  • Presentation och försäljning av produkter  
  • Hållbar utveckling   
  • Användning av försäljningssystem som får användas 
  • Främjande av en positiv kundupplevelse  
  • Självbedömning 

Modul 3/Arbete i nätmiljö

Uppgift

Den tävlande har i uppgift att arbeta i en digital miljö och använda programmen Microsoft Teams, PowerPoint och Outlook.   

Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 15.00–15.30 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område 

Tid för uppgiften: 30 min  

Poäng: 10

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna arbete i en arbetsgemenskap och arbete i en affärsmiljö (arbete i en digital arbetsmiljö) i grundexamen i affärsverksamhet. 

  • Kommunicerar genom att använda informationssystem och verktygsprogram 
  • Produktion av skriftligt innehåll enligt anvisningar

Modul 4/Arbete i butik

Uppgift

Den tävlande arbetar på Prismas dagligvaruavdelning, där aktuella produkter säljs. Den tävlande har i uppgift att upprätthålla ansvarsområdet och bygga upp en exponering enligt anvisningar. Den tävlande har samtidigt omsorg om kundservicen. Den tävlande arbetar kundorienterat, kostnadseffektivt och beaktar arbetssäkerheten.  

Mer info: 

https://tok.fi/

https://www.prisma.fi/myymalat/512905688

Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 9.00-16.00 i Prisma på Tammerforsvägen på ett begränsat område 

Tid för uppgiften: 30 min 

Poäng: 25

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheten för examensdelarna kundservice och arbete i butik i grundexamen i affärsverksamhet.   

Föremål som bedöms:   

  • Arbetets planmässighet och systematiskhet  
  • Företagarinriktat arbetssätt och effektivitet 
  • Exponering enligt anvisningarna  
  • Pris- och produktuppgifter 
  • Hålla butiken prydlig   
  • Kännedom om verksamhetsmiljön 
  • Arbete med kundservice 
  • Interaktion och språkkunskaper   
  • Arbetssäkerhet och ergonomi  

Modul 5/Verksamhetens lönsamhet

Uppgift

Den tävlande besvarar skriftligt frågor gällande affärsverksamhetens lönsamhet. Modulen utförs i Prismas konferensrum.   

Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 9.30-13.30 i Prisma på Tammerforsvägen  

Tid för uppgiften: 15 min  

Poäng: 10

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna resultatinriktad verksamhet och arbete i en affärsmiljö (verksamhetens lönsamhet) i grundexamen i affärsverksamhet. 

Föremål som bedöms:  

  • Förståelse av lönsamheten i företagets verksamhet 
  • Förståelse av faktorer som inverkar på prisbildningen 
  • Identifiering av hur inkomster och utgifter bildas

Modul 6/Att söka till en arbetsorganisation

Uppgift

Den tävlande berättar skriftligt om sin arbetserfarenhet, sitt kunnande, sina starka sidor, sina utvecklingspunkter och önskemål.  

Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 10.15-14.30 i Prisma på Tammerforsvägen i konferensrummet  

Tid för uppgiften: 30 min (man får avlägsna sig när man är klar) 

Poäng: 10

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheten för obligatoriska examensdelar i grundexamen i affärsverksamhet.  Föremål som bedöms:   

  • Färdigheter att arbeta i en arbetsgemenskap 
  • Självbedömningsförmåga 
  • Kännedom om faktorer som inverkar på arbetsvälmåendet 

Modul 7/Försäljningstal

Uppgift

Den tävlande presenterar en lösning som passar för kundens behov för representanter för en organisation.  

Tid och plats: Torsdag 8.5. kl. 9.00–10.00 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område 

Tid för uppgiften: 5 min. 

Poäng: 5

Bedömningsgrunder 

Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna försäljning och försäljningsarbete i grundexamen i affärsverksamhet.  

Föremål som bedöms:  

  • ta kontakt med kunden och väcka intresse 
  • erbjuda en lämplig lösning för kundens behov 

Grenens samarbetspartners

  • Turun Osuuskauppa logo
  • Salon lakkitehdas logo

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo