P3
Affärsverksamhet / Final
Finalister
Fingeroos Emmi
Ammattiopisto Luovi
Korpela Alisa
Ammattiopisto Luovi
Koskell Ella
Ammattiopisto Luovi
Niinimaa Vanessa
Kiipulan ammattiopisto
Pennanen Riitta
Riveria
Seppälä Fiia
Ammattiopisto Spesia
Sorsa Emilia
Ammattiopisto Luovi
Vähäsantanen Ruu
Kiipulan ammattiopisto
Tävlingsplats
Beskrivning av tävlingsuppgiften
Tävlingsuppgifterna är i huvudsak kundbetjäning, presentation och försäljning av produkter samt butiksarbete. Den tävlande arbetar som medlem i ett team samt använder en digital miljö i sitt arbete. I tävlingen ingår dessutom delområden gällande verksamhetens lönsamhet, språkkunskaper och bedömning av det egna kunnandet.
Tävlingsuppgifterna har planerats i samarbete med arbetsgivare att motsvara äkta arbetslivssituationer. Uppgiftsbeskrivningarna i finaluppgiften kan ändras ca 30 %. Om en tävlande äventyrar sin egen eller andras säkerhet, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Kraven på kunnande i grenen baserar sig på kravnivån nöjaktig i kriterierna för obligatoriska examensdelar och för examensdelen försäljning i den gällande grundexamen i affärsverksamhet. Vid bedömningen beaktas också tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng. Varje modul har tre domare som var för sig bedömer varje tävlingsprestation. Tävlingens resultat avgörs av de sammanräknade poängen.
Grenens tidtabell
Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.
Material och maskiner
Material och apparater som används i tävlingen får den tävlande ta i användning i samband med tävlingsuppgifterna.
Praktiska råd
Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
- Egen telefon + laddare
- Eventuella egna hjälpmedel som meddelats på förhand
- Fotoförsett identitetsbevis
Hållbar utveckling
Grenuppgifterna, partners och produkterna har valts så att hållbar utveckling beaktats. För inredning av grenområdet köps inget nytt, utan alla möbler och allt material som används vid evenemanget fås i form av möbler och material som intressentgrupper har i användning. Vi samarbetar med grenen kundbetjäning och försäljning och beaktar också att grenområdet ska vara tillgängligt. På området betonar vi delaktighet och vi är måna om gruppsammanhållning mellan alla tävlande, följeslagare och funktionärer.
Företagsamhet
Företagsamhet beaktas i grenen i ett företagarmässigt arbetssätt. Tävlingsuppgifterna har planerats så att äkta arbetslivssituationer och en lönsam företagsverksamhet beaktats.
Arbetssäkerhet
Arbetssäkerheten har i grenen beaktats i öppenhet i arbetsprocesserna och i förebyggande av farliga situationer samt i beaktande av ett ergonomiskt arbetssätt.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Arbete i en arbetsgemenskap
Uppgift
Den tävlande ska agera som gruppmedlem vid ett teams planeringspalaver. Målet är att man tillsammans ska besluta och till stöd för problemlösning skaffa information från informationskällor som får användas.
Mer info:
https://www.salon.fi/fi/page/ryhmatilauksella-etua/12016
Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 8.15–9.15 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Tid för uppgiften: 20 min.
Poäng: 15
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna arbete i en arbetsgemenskap och arbete i en affärsmiljö (arbete i en arbetsgemenskap) i grundexamen i affärsverksamhet.
- Förmåga att arbeta i team
- Att följa anvisningar och tidtabeller
- Intern information
Modul 2/Kundbetjäning och försäljning
Uppgift
Den tävlande arbetar i kundbetjänings- och försäljningsuppgifter på Salon Lakkitehtaats avdelning för försäljning av yrkesmössor. Till arbetet hör hantering av de produkter som säljs och skötsel av olika kund- och försäljningssituationer enligt givna anvisningar.
Mer info:
Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 9.30–14.30 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Tid för uppgiften: 20 min + bedömning av den egna prestationen
Poäng: 25
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna kundservice, försäljning och försäljningsarbete i grundexamen i affärsverksamhet.
- Att bekanta sig med produktsortimentet
- Förberedelse av betjäningspunkten
- Skötsel av kundbetjäningssituationer elektroniskt
- Kommunikation och språkkunskaper
- Presentation och försäljning av produkter
- Hållbar utveckling
- Användning av försäljningssystem som får användas
- Främjande av en positiv kundupplevelse
- Självbedömning
Modul 3/Arbete i nätmiljö
Uppgift
Den tävlande har i uppgift att arbeta i en digital miljö och använda programmen Microsoft Teams, PowerPoint och Outlook.
Tid och plats: Tisdag 6.5. kl. 15.00–15.30 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Tid för uppgiften: 30 min
Poäng: 10
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna arbete i en arbetsgemenskap och arbete i en affärsmiljö (arbete i en digital arbetsmiljö) i grundexamen i affärsverksamhet.
- Kommunicerar genom att använda informationssystem och verktygsprogram
- Produktion av skriftligt innehåll enligt anvisningar
Modul 4/Arbete i butik
Uppgift
Den tävlande arbetar på Prismas dagligvaruavdelning, där aktuella produkter säljs. Den tävlande har i uppgift att upprätthålla ansvarsområdet och bygga upp en exponering enligt anvisningar. Den tävlande har samtidigt omsorg om kundservicen. Den tävlande arbetar kundorienterat, kostnadseffektivt och beaktar arbetssäkerheten.
Mer info:
https://www.prisma.fi/myymalat/512905688
Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 9.00-16.00 i Prisma på Tammerforsvägen på ett begränsat område
Tid för uppgiften: 30 min
Poäng: 25
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheten för examensdelarna kundservice och arbete i butik i grundexamen i affärsverksamhet.
Föremål som bedöms:
- Arbetets planmässighet och systematiskhet
- Företagarinriktat arbetssätt och effektivitet
- Exponering enligt anvisningarna
- Pris- och produktuppgifter
- Hålla butiken prydlig
- Kännedom om verksamhetsmiljön
- Arbete med kundservice
- Interaktion och språkkunskaper
- Arbetssäkerhet och ergonomi
Modul 5/Verksamhetens lönsamhet
Uppgift
Den tävlande besvarar skriftligt frågor gällande affärsverksamhetens lönsamhet. Modulen utförs i Prismas konferensrum.
Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 9.30-13.30 i Prisma på Tammerforsvägen
Tid för uppgiften: 15 min
Poäng: 10
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna resultatinriktad verksamhet och arbete i en affärsmiljö (verksamhetens lönsamhet) i grundexamen i affärsverksamhet.
Föremål som bedöms:
- Förståelse av lönsamheten i företagets verksamhet
- Förståelse av faktorer som inverkar på prisbildningen
- Identifiering av hur inkomster och utgifter bildas
Modul 6/Att söka till en arbetsorganisation
Uppgift
Den tävlande berättar skriftligt om sin arbetserfarenhet, sitt kunnande, sina starka sidor, sina utvecklingspunkter och önskemål.
Tid och plats: Onsdag 7.5.2025 kl. 10.15-14.30 i Prisma på Tammerforsvägen i konferensrummet
Tid för uppgiften: 30 min (man får avlägsna sig när man är klar)
Poäng: 10
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheten för obligatoriska examensdelar i grundexamen i affärsverksamhet. Föremål som bedöms:
- Färdigheter att arbeta i en arbetsgemenskap
- Självbedömningsförmåga
- Kännedom om faktorer som inverkar på arbetsvälmåendet
Modul 7/Försäljningstal
Uppgift
Den tävlande presenterar en lösning som passar för kundens behov för representanter för en organisation.
Tid och plats: Torsdag 8.5. kl. 9.00–10.00 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Tid för uppgiften: 5 min.
Poäng: 5
Bedömningsgrunder
Bedömningen baserar sig på helheterna för examensdelarna försäljning och försäljningsarbete i grundexamen i affärsverksamhet.
Föremål som bedöms:
- ta kontakt med kunden och väcka intresse
- erbjuda en lämplig lösning för kundens behov