301
Kundbetjäning och försäljning / Final
Finalister
Heikkinen Veeti
Valkeakosken ammattiopisto
Hirvimäki Vilho
Perho liiketalousopisto
Kehusmaa Araujo Milena
Mercuria
Kerttula Neea
Business College Helsinki
Khabibrakhmanova Ilmira
Koulutuskeskus Salpaus
Kotivuori Pihla
Riveria
Myllykangas Elias
Tampereen seudun ammattiopisto
Rautiainen Siiri
Savon ammattiopisto
Tävlingsplats
6.5.
K-Citymarket Länsikeskus
Markulantie 150, 20320 Turku
7.-8.5.
Åbo Mässcentrum, C-hall
Beskrivning av tävlingsuppgiften
I tävlingsuppgifterna ingår försäljning av en fysisk produkt för en konsumentkund, presentation av en serviceprodukt, hantering av kundrespons samt bedömning och presentation av det egna kunnandet. Tävlingsuppgifterna är planerade så att de ska motsvara äkta arbetslivssituationer. Uppgiftsbeskrivningarna i finaluppgiften kan ändras ca 30 %. Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Omfattningen av tävlingsuppgifterna i grenen baserar sig på examensdelarna kundservice och försäljning/försäljningsarbete i examensgrunderna för grundexamen i affärsverksamhet (enligt examensgrunderna 1.8.2018, 1.8.2022 ja 1.8.2024). Kraven på kunnande baserar sig på kravnivån berömliga (B5). Vid bedömningen beaktas också tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng. Varje modul har tre domare som var för sig bedömer varje tävlingsprestation. Tävlingens resultat avgörs av de sammanräknade poängen.
Grenens tidtabell
Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.
Material och maskiner
Material och apparater som används i tävlingen får den tävlande ta i användning i samband med tävlingsuppgifterna.
Praktiska råd
Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
- fotoförsett identitetsbevis
- egen telefon + laddare
Hållbar utveckling
Grenuppgifterna, partners och produkterna har valts så att hållbar utveckling beaktas. För inredning av grenområdet köps inget nytt, utan alla möbler och allt material som används vid evenemanget fås i form av möbler och material som intressentgrupper har i användning. Studerande tas med redan i planeringsskedet och de är med och genomför evenemanget. Vi samarbetar med plusgrenen och beaktar också att grenområdet ska vara tillgängligt. På området betonar vi delaktighet och vi är måna om gruppsammanhållning mellan alla tävlande, följeslagare och funktionärer.
Företagsamhet
Företagsamhet beaktas i grenen i ett företagarmässigt arbetssätt. Tävlingsuppgifterna är planerade utgående från äkta arbetslivssituationer.
Arbetssäkerhet
Arbetssäkerhet och arbetshälsa har i grenen beaktats i öppenhet i arbetsprocesserna och i förebyggande av farliga situationer samt i beaktande av ett ergonomiskt arbetssätt.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Pirkka produktförsäljning
Uppgift
K-Citymarket är känd för sina inspirerande sortiment och tjänster, sitt utmärkta matvarukunnande samt för att man upplever att det är så lätt att där uträtta ärenden.
K-affärernas egna Pirkka-produkter förenas av en hög kvalitet och förmånlighet. Pirkka-produktseriens över 2 800 produkter har en viktig ställning i K-matvaruaffärens helhetssortiment.
Mer info
K-Citymarket | Cittari hoitaa
KCitymarket Turku Länsikeskus
Pirkka | Pirkka-tuotteet | K-Ruoka
Den tävlande arbetar som försäljare i K-Citymarket Länsikeskus. Den tävlande ska för konsumentkunder presentera och sälja Pirkka proteinstänger (45g) och Pirkka Parhaat Smoothiet (Bästa Smoothies) (250ml) som finns i affärens sortiment.
Försäljaren förbereder sig för försäljnings- och betjäningssituationen, kontaktar och betjänar kunderna, kartlägger deras behov samt presenterar och säljer de produkter som är framsatta på svenska och engelska.
Tid och plats
Tisdag 6.5.2025 kl. 8.30–15.15 i K-Citymarket Länsikeskus på ett bestämt område.
Bedömningsgrunder
Tid för uppgiften: 30 min + 2 min självbedömning och domarrespons
Poäng: 25
Bedömningskriterier
- Förberedelse för försäljnings- och kundbetjäningssituationen.
- Effektivt byggande av en kommersiell exponering med beaktande av
- verksamhetsmiljön
- Bedömning av den egna prestationen
- Märkning av pris- och produktuppgifter
- Kundinriktad verksamhet
- Interaktion med kunden
- Kundbetjäning på svenska och engelska
- Kontakta kunder och kartlägga behov
- Produktkännedom, produktpresentation och försäljningsarbete
- Hantering av motpåståenden, köpbeslut och tilläggsförsäljning
- Arbetssäkerhet och arbetsergonomi
Modul 2/Besvarande av kundrespons
Uppgift
K-gruppen
K-gruppen är den näststörsta finländska aktören inom dagligvaruhandeln. För dagliga kundupplevelser svarar cirka 900 självständiga K-matvaruköpmän. Det finns cirka 1 200 K-matvaru-affärer i Finland och de besöks dagligen av omkring 1,2 miljoner kunder. Över 700 affärer erbjuder dessutom e-handelstjänster för matvaror.
K-Citymarket
K-Citymarket är en finländsk modern hypermarket, som erbjuder sina kunder ett mångsidigt utbud av livsmedel och bruksvaror. K-Citymarket är känd för sina inspirerande sortiment och tjänster, sitt utmärkta matvarukunnande samt för att man upplever att det är så lätt att där uträtta ärenden. Varje K-Citymarket har en köpmansföretagare. I Finland finns det för närvarande 82 K-Citymarketar.
Mer info:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/k-citymarket-turku-lansikeskus
Uppgift
Den tävlande arbetar i kundbetjäningen i K-Citymarket Länsikeskus och har i uppgift att ha omsorg om kundtillfredsställelsen genom att besvara en kunds kontakttagning per e-post. De tävlande har tillgång till företagets webbsidor.
Tid och plats
Tisdag 6.5.2025 kl. 11.30–12.00 i K-Citymarket Länsikeskus på ett bestämt område.
Bedömningsgrunder
Tid för uppgiften: 30 min
Poäng: 10
Bedömningskriterier
- Sköta kundservice elektroniskt
- Beaktande av kundgruppens behov
- Hanterar och sköter en utmanande kundservicesituation enligt servicekonceptet och utvecklar kundtillfredsställelsen
Modul 3/Presentation av Elisa Viihde Plus -tjänsten
Uppgift
Elisa är marknadsledare i informationsteknik- och digitala tjänster i Finland. Elisa producerar digitaliserade lösningar, som är viktiga för människorna och för hållbar utveckling av samhället. Ivern att utnyttja ny teknik och nya arbetssätt har följt med i företagets över 140-åriga färd. Elisa Viihde Plus är en inhemsk tv-tjänst – en unik helhet som kan fås endast via Elisa. Från Elisa får du också landets största utbud på direktuppspelningstjänster och betalkanaler från samma ställe.
Mer info:
elisaviihde.fi
Uppgift:
Den tävlande arbetar som försäljare i Elisas affär i K-Citymarket Turku Länsikeskus. Den tävlande har i uppgift att presentera Elisa Viihde Plus -tjänsten och Ruutu+ tjänsten som kan fås ihop med den. Försäljaren betjänar kunderna, kartlägger deras behov samt presenterar och säljer tjänsteprodukten.
Tid och plats
Onsdag 7.5.2025 8.30-15.15 Elisas försäljningspunkt i K-Citymarket Länsikeskus.
Bedömningsgrunder
Tid för uppgiften: 30 min + 2 min självbedömning och domarrespons
Poäng: 25
Bedömningskriterier
- Produktkännedom och försäljningsarbete
- Presentation och åskådliggörande av tjänsten
- Uppmärksammande av kunden, utredning av behov och väckande av intresse
- Främjande av en positiv kundupplevelse
- Hållbar utveckling
- Bedömning av den egna prestationen
Modul 4/Arbete i försäljningsteam, framställning av försäljningsmaterial och presentation av tjänst
Uppgift
S-gruppen är en finländsk företagsgrupp inom handels- och servicebranschen som ägs av sina kunder och som har cirka 2 000 verksamhetsställen i Finland och i Estland. I S-gruppen ingår tjänster inom markethandel, varuhus- och specialhandel, bränslehandel och servicestationer samt resebransch- och bespisningsverksamhet.
Turun Osuuskauppa, allmänt känt som TOK, är ett regionalt handelslag som ägs av sina kunder, och har i uppgift att producera tjänster och förmåner för sina ägarkunder. Turun Osuuskauppa är med i S-gruppen.
Mer info:
Förstasida – TOK
https://s-ryhma.fi
Modulen består av tre delar.
I den första delen arbetar den tävlande som medlem i Turun osuuskauppas försäljningsteam. I en ny detaljhandel ska man ta i bruk en ny tjänst, som man vill informera om till kunderna. Försäljningsteamets mål är att kläcka idéer för vad man ska informera om saken.
I den andra delen ska den tävlande enligt givna anvisningar skapa ett presentationsmaterial om tjänsten. Den tävlande får använda dator och eventuellt också annat material. Material som utarbetats på förhand får inte användas.
I den tredje delen ska den tävlande ta kontakt med deltagare vid Mästare-evenemanget som hör till målgruppen för tjänsten och presentera tjänstens användning för dem genom att använda sitt tillverkade presentationsmaterial. I tävlingsuppgiften är målgruppen människor som är i närheten av grenområdet.
Tid och plats
Onsdag 7.5. kl. 9.30-15.30 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Bedömningsgrunder
Tid för uppgiften:
Del 1: Försäljningsteam 20min
Del 2: Framställning av presentationsmaterial 80 min
Del 3: Ta kontakt med potentiella kunder och presentera tjänsten 30min
Poäng: 30
Bedömningskriterier
- Innovativitet och företagarinriktad verksamhet
- Interaktionsförmåga
- Användning av presentationsmaterial, dess tydlighet och funktionalitet i praktiken
- Ta kontakt med kunder
- Presentation och åskådliggörande av tjänsten
- Ger råd och instruerar i användning av tjänsten tydligt, informativt och intresseväckande
- Ge utvecklingsförslag gällande arbets- och verksamhetsmiljön
Modul 5/Presentation av det egna kunnandet
Uppgift
K-Citymarket är en finländsk modern hypermarket, som erbjuder sina kunder ett mångsidigt utbud av livsmedel och bruksvaror. K-Citymarket är känd för sina inspirerande sortiment och tjänster, sitt utmärkta matvarukunnande samt för att man upplever att det är så lätt att där uträtta ärenden.
Vi i K-gruppen sätter värde på mångfald och vi tror att olika bakgrund och synvinklar är en nyckel till framgång. Vi strävar efter att skapa en arbetsmiljö där alla har möjlighet att utvecklas. Jämlikhet, icke-diskriminering och rättvisa är våra centrala principer vid rekrytering, belöning och karriärutveckling. Denna sommar söker vi till vårt gäng just dig – som har ett gott hjärta som klappar för kunderna. Du vill få komma och lära dig nytt och betjäna våra kunder med ett leende på läpparna Du påverkar för din del att våra kunder har lätt att uträtta ärenden i affären.
Den tävlande har sökt till K-Citymarkets kassaavdelning för att få arbeta med uppgifter som kundrådgivare.
Den tävlande har bland 69 sökande valts in bland de åtta bästa till ansökningsprocessens andra skede, till vilket hör en presentation av det egna kunnandet. I uppgiften kan man utnyttja respons som man fått i tidigare tävlingsuppgifter.
Tid och plats
Torsdag 8.5. kl. 8.15–10.00 i Åbo Mässcentrum på ett bestämt område
Bedömningsgrunder
Tid för uppgiften: Förberedelse för presentationen 25min + presentation 5min
Poäng: 10
Bedömningskriterier
- Bedömning av det egna kunnandet
- Beaktande av kundorientering och faktorer som inverkar på kundupplevelsen
- Sköta en utmanande kundbetjäningssituation
- Interaktionsförmåga