Katso eteenpäin – tule Föliin kuljettajaksi

Asiakkaiden kiitos ja heidän auttaminen tekevät Rezhyanin, Ermalin ja Mikan päivästä parempia. Myös työkavereiden auttamishalu lämmittää sydäntä – tätä työtä on mukava tehdä.
Kun kysyy, mikä on tärkeintä bussinkuljettajan työssä, vastaus tulee kuin yhdestä suusta: rauhallisuus. Vaikka linjan aikataulu painaisi päälle, ei ratin takana kannata stressata.
– Kun linjalle on asetettu aikataulu ja paljon matkustajia, vastuu on iso ja se voi luoda paineita. Kaikkein tärkeintä on pysyä rauhallisena ja rentona kaikissa tilanteissa, sillä silloin on hyvä asiakaspalvelija ja parempi kuski, Mika sanoo.
Jos työvuoro on kiireinen, aikataulu painaa päälle ja kyytiin nousee paljon matkustajia, Ermal sanoo miettivänsä linjan päätepysäkillä, että nyt alkaa uusi vuoro.
– Jos on aikaa, kävelen vähän ja venyttelen. Kun sitten lähden taas ajamaan, se on uusi mahdollisuus onnistua, hän toteaa.

Auttaminen ilahduttaa
Kuljettajan työssä ajaminen on suuri osa työtä, mutta olennaisimmaksi asiaksi kuljettajat nostavat asiakaspalvelun.
– Kun asiakkaat astuvat kyytiin, hymyilen aina heille. On tärkeää aloittaa päivä iloisesti, silloin siitä tulee hyvä päivä, Rezhyan sanoo.
– Ajattelen, että asiakas, joka astuu sisään ovesta, maksaa mun palkan. Vien kyydissä olijat sovittuun paikkaan sovittuna aikana. Kun matkustajat näpräävät puhelintaan kyydissä, silloin matka sujuu hyvin ja kaikilla on turvallinen olo, Mika sanoo hymyillen.
– Voin neuvoa vaikka turistille jonkun osoitteen tai auttaa vanhempaa matkustajaa pääsemään kyytiin. Ja kun matkustajat huikkaavat kiitos kyydistä pois astuessaan, se on iso juttu minulle. Se tuntuu tosi hienolta, Ermal sanoo.
Kesällä Fölin kyytiin nousee paljon turisteja, jotka kaipaavat apua esimerkiksi lipun ostamisessa. Auttaminen saa hyvälle mielelle.

Mukava työ lyhyellä koulutuksella
Jokaisella on oma tarinansa siitä, miten he ovat päätyneet kuljettajaksi. Mika päätyi alalle sattuman kautta, kun graafinen ala sai jäädä vuosikymmenten jälkeen taakse, ja linja-autokortti oli taskussa jo valmiiksi.
– Halusin sellaisen työn, joka ei seuraa minua ajatuksissa kotiin. Teen työpäivän ja kun lähden kotiin, työt jäävät työpaikalle. Tämä duuni oli juuri siihen sopiva, ja alanvaihtajana pääsin aika lyhyellä koulutuksella mukavaan työhön, jolla tulee toimeen, Mika kehuu.
Rezhyanista tuli kuljettaja, koska hän tykkää ajaa ja haluaa tehdä asiakaspalvelutyötä. Tässä työssä yhdistyvät molemmat puolet täydellisesti.
– Ensin ajattelin, että bussin ajaminen on liian vaikeaa. Katsoin, kun bussit menivät keskustassa ruuhka-aikaan muiden autojen seassa ja mietin, pystynkö itse tuohon. Kotimaassani Irakissa naiset eivät voi ajaa isoa autoa. Halusin olla ensimmäinen irakilainen nainen, joka tekee sen täällä Turussa ja minähän tein, hän sanoo hymyillen.
Ermal tykkää siitä, että joka päivä saa ajaa vähän eri vuoroja – se tekee työstä mielenkiintoista.
– Minusta tämä työ on helppoa ja mukavaa. Tämä oli ensimmäinen työpaikkani Suomessa, joten en tiennyt, millainen työkulttuuri Suomessa on ja miten kaikki asiat hoidetaan, mutta työkaverit neuvoivat minua kaikessa. Työharjoittelun pystyi aloittamaan nopeasti ja työvuorot saa sovitettua oman arjen mukaan. Työ ja oma elämä pysyy hyvin tasapainossa, Ermal kehuu.
Kiinnostaako työ kuljettajana? Föli tarvitsee sinua – tarvitsemme jatkuvasti uusia kuljettajia!
Lue lisää kuljettajan työstä, koulutuksista ja työnantajista.
Taitaja on hieno mahdollisuus tavoittaa tulevaisuuden ammattilaiset.
Föli on Taitaja2025-tapahtuman yhteistyökumppani. Taitaja2025-finaali järjestetään Turussa 5.–8.5.2025.