Vahvuuttamo:Vahvuuksilla tulevaisuuspoluille

Vahvuuksilla on valtava voima ihmisen hyvinvoinnille, innostumiselle ja onnistumiselle. Tutkimukset osoittavat, että henkilö, joka voi hyödyntää vahvuuksiaan, voi kokea hyvinvointia, kukoistusta, jopa 18 kertaa muita todennäköisemmin.
Vahvuuksia ei kuitenkaan ole aina helppo tunnistaa. Olemme yleensä paljon tietoisempia heikkouksistamme ja rajoitteistamme kuin siitä, missä olemme vahvoja. Kulttuurissamme on vaatimattomuus ollut perinteinen hyve, ja olemme saattaneet oppia, että itsestään ei tule ajatella liikoja. Myös koulujärjestelmä on muovannut käsityksiämme hyvistä ja toivottavista ominaisuuksista, jolloin olemme ehkä tottunet mittaamaan vahvuuksiamme kouluaineissa onnistumisella. Kuinka monelle onkaan mieleen iskostunut ajatus: jos en ole hyvä koulussa, en ole hyvä missään?
Onneksi positiivinen kasvatus tekee työtään suomalaisissa kouluissa, ja sen myötä ymmärrys erilaisista vahvuuksista koko ajan lisääntyy ja oppilaita tuetaan tunnistamaan vahvuuksiaan. Myös ammatillinen koulutus tarjoaa mahdollisuuksia vahvuuksien monipuoliseen hyödyntämiseen, ja moni nuori voi huomata, miten omat vahvuudet löytyvät ja puhkeavat kukkaan ammatillisissa opinnoissa käytännön tekemisen parissa!
Joskus parhaat vahvuutemme tuntuvat meistä itsestämme niin luontaisilta, että emme edes huomaa niitä tai osaa pitää niitä vahvuuksina. Näin on varsinkin silloin, jos emme ole saaneet vahvuuksistamme palautetta, tai palaute on ollut negatiivista. Aktiivinen ja touhukas oppilas, jota koulussa on jatkuvasti moitittu vilkkaudesta, ei välttämättä osaa ajatella, että tämä ominaisuus onkin työelämässä vahvasti arvostettua aikaansaavuutta, nopeutta ja tehokkuutta. Tai hän, jonka huomio niin helposti kääntyy koulutehtävästä ympäristön tapahtumiin ja virikkeisiin, loistaa mitä parhaiten hektisissä asiakaspalvelutehtävissä tai työssä, joissa on kyettävä hoitamaan ja huomioimaan samanaikaisesti monia erilaisia asioita.
Vahvuuksien tunnistamiseen tarvitaan vahvuussanoja ja jäsennystä
Ennen kaikkea vahvuuksien tunnistamista, hyödyntämistä ja johtamista haittaa se, että emme tiedä, mitä vahvuudet oikein ovat. Laajan vahvuusnäkemyksen mukaan vahvuuden lajeja on kuusi: luonteenvahvuudet, kyvykkyydet, taidot ja osaaminen, kiinnostukset, arvot ja resurssit. Kaikkia vahvuuden lajeja tarvitaan, jotta ihminen voi toimia omalla ”voimavyöhykkeellään”, joka on innostuksen, motivaation ja hyvinvoinnin optimaalinen vyöhyke. Kaikki vahvuuden lajit ovat myös yhteydessä toisiinsa, ja esimerkiksi osaamisen kehittäminen edellyttää muiden vahvuuksien hyödyntämistä tai huomioimista.
Seuraavassa kuvassa on esiteltynä kaikki vahvuuslajit ja niiden lyhyet määritelmät. Jokaisella vahvuudenlajilla on omat määritelmänsä ja ominaisuutensa. Tarkemmin laajasta vahvuusnäkemyksestä ja eri vahvuuslajeista voit lukea tästä linkikstä.

Kuva 1. Laajan vahvuusnäkemyksen vahvuuslajit
VOIMAKEHÄ® on työkalu vahvuuksien laaja-alaiseen tunnistamiseen
Laaja vahvuusnäkemys tarjoaa vahvuuksille tieteellisen ja tutkimusperustaisen jäsennyksen, luokituksen ja sanaston, jonka avulla vahvuuksia on mahdollista tunnistaa. Sen pohjalta kehittämämme VOIMAKEHÄ®-konsepti ja menetelmä on konkreettinen työkalu ja konsepti vahvuuksien laaja-alaiseen tunnistamiseen kuudella vahvuusalueella. Voimakehää hyödynnetään yhtä lailla peruskoulun oppilaanohjauksessa kuin ammatillisessa koulutuksessa ryhmänohjauksen, urasuunnittelun ja henkilökohtaistamisen tukena, työllistymisen tukena sekä työelämässä: rekrytoinnissa, tiimien ja työyhteisöjen kehittämisessä sekä vahvuuksien johtamisessa osana positiivista johtamista. Marjo Katajiston väitöstutkimus osoittaa, että voimakehän hyödyntäminen tukee esimerkiksi oppilaiden psykologista pääomaa eli itseluottamusta ja tulevaisuususkoa, opiskelumotivaatiota ja kasvun asennetta – oleellisen tärkeitä asioita tulevaisuuden kannalta.
Voimakehää hyödynnetään myös Taitaja2025 Tulevaisuuspolku-ennakkotehtävissä ja materiaaleissa, joiden avulla peruskoululaiset voivat tunnistaa omia vahvuuksiaan ja suunnitella omia tulevaisuuspolkujaan Taitaja-tapahtuman innoittamana.
Taitaja-polulla tarvitaan laaja-alaisia vahvuuksia
Myös Taitaja-polulla tarvitaan monenlaisia vahvuuksia. Huippuosaamisen pedagogiikkaa tutkinut KT Tia Isokorpi on todennut, että taitajuus, huippuosaaminen, sisältää aina myöspersoonallisen ulottuvuuden. Toisin sanoen Taitaja hyödyntää laaja-alaisesti omia vahvuuksiaan.
Tämän vahvistaa myös vuoden 2024 Taitaja-finalisti Sini Manninen (OSAO). Hän kertoo, että Taitaja-polulla on tarvittu ammattitaidon lisäksi ja sen kehittämiseksi mm. sinnikkyyttä, uteliaisuutta, sosiaalista älykkyyttä, käden taitoja, vahvaa kiinnostusta, omien arvojen kirkastamista sekä tietenkin oppilaitoksen tarjoamia mahdollisuuksia Taitaja-tapahtumaan osallistumiseen. Pääset kuuntelemaan Sinin haastattelun ja kuulemaan hänen vahvuuksistaan ja niiden merkityksestä Taitaja-polulla.
Tulevaisuuden osaamistarpeita emme voi ennustaa, mutta vahvuuksilla pärjää aina!
Koska emme voi varmuudella ennustaa tulevaisuuden osaamistarpeita, on tärkeää keskittyä vahvuuksien laaja-alaiseen tunnistamiseen ja hyödyntämiseen. Jokaiselle löytyy vahvuuksien kautta aivan varmasti se ”oma juttu”, ja omien vahvuuksien kautta myös jokaisella on mahdollisuus voida hyvin ja elää hyvää elämää. Tulevaisuutta ei ole varattu vain tietynlaisille ihmisille, vaan työelämässä tarvitaan kaikenlaisia ”hyvä tyyppejä” kaikenlaisilla vahvuuksilla. Kaikilla on vahvuuksia ja kaikkia vahvuuksia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa.

Me Vahvuuttamossa haluamme auttaa jokaista löytämään omat vahvuuteensa. Siksi olemme myös Taitaja-tapahtuman yhteistyökumppaneita. Pääset tutustumaan VOIMAKEHÄ®-menetelmään ja laaja-alaiseen vahvuusajatteluun tuottamiemme webinaarien kautta tai Kumppanuusristeilyllä, jossa pidän luennon vahvuuksien voimasta työelämän näkökulmasta. Olet tervetullut tapaamaan meitä myös Taitaja-tapahtumassa tiistaina 6.5. Ohjauksen olohuoneeseen, jossa sinulla on myös mahdollista tunnistaa omat laaja-alaiset vahvuutesi VOIMAKEHÄ®-menetelmän avulla.
Lue lisää:
- Vahvuuttamon verkkosivut
- Wenström, S. (2022). Kaikilla vahvuuksilla. Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Wenström, S. (2020). Positiivinen johtaminen. Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Ketamo, H., Ollila, J., & Paaso, L. (2022). Miten huomata yhä moninaisempaa osaamista? Moninaisen osaamisen tunnistamisen haasteita ja mahdollisuuksia. Muistio. Sitra.
- Isokorpi, T. (2013). Huippuosaamisen pedagogiikka. Näkökulmia oman ammatillisen huippuosaamisen saavuttamiseksi. HAMK AOKK:n julkaisuja 5/2013.
Kirjoittaja:
Sanna Wenström on positiivisesta johtamisesta ja työinnostuksesta väitellyt kasvatustieteen tohtori sekä voimakehän kehittäjä ja Vahvuuttamon perustajaosakas, johtamisen ja organisaatioiden kehittäjä, tutkija, erityispedagogi ja opettajankouluttaja.. Erityisen lähellä hänen sydäntään on vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen johtajuudessa, ammatillisessa kehittymisessä sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukena. Hän työskentelee johtajien, esihenkilöiden ja työyhteisöjen valmentajana sekä organisaatioiden kehittämisen parissa, jossa myös pääsee hyödyntämään vahvuuksiaan, kuten oppimisen iloa ja innostusta. Lisäksi Sannan vahvuuksiin kuuluu kirjoittaminen: Hän on kirjoittanut kaksi tietokirjaa, Positiivinen johtaminen sekä Kaikilla vahvuuksilla (www.ps-kustannus.fi/7116), lukuisia blogeja sekä useita vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleja.
Vahvuuttamo Oy on ammattipedagogien ja tutkijoiden vuonna 2020 perustama valtakunnallisesti toimiva yritys. Tarjoamme vahvuusperusteisia ratkaisuja erilaisiin työelämän ja johtamisen kysymyksiin sekä opetuksen, ohjauksen ja valmennuksen tueksi. Hyödynnämme palveluissamme kehittämäämme tutkimusperusteista VOIMAKEHÄ®-menetelmää.
Vahvuuttamo Oy on Taitaja2025-tapahtuman yhteistyökumppani. Taitaja2025-finaali järjestetään Turussa 5.–8.5.2025.