206

Web-kehitys / Semifinaali

Semifinaali-koordinaattori

Aika

Torstai 30.1.2025

Kilpailupaikat

Kilpailu järjestetään etänä, ja kilpailijat osallistuvat omalta koulultaan käyttäen omia tai koulun tarjoamia tietokoneita.

Lajin aikataulu

8:45 Teams yhteyden avaus
9:00 – 9:15 Tehtävänanto
9:15 – 11:45 Tehtävän tekoaika (2,5 h)
11:45 – 12:30    Lounas
12:30 – 15:30 Tehtävän tekoaika (3 h)
15:30 – 15:45  Päivän yhteenveto

Materiaalit ja laitteet

Kilpailu järjestetään etänä, ja kilpailijat osallistuvat omalta koulultaan käyttäen omia tai koulun tarjoamia tietokoneita. Kilpailijoilla on sallittua käyttää omia kuulokkeita, näyttöjä ja hiirtä.

Kilpailussa käytettävät ohjelmistot: Kaikkien ohjelmistojen tulee olla uusimpia vakaita versioita.

Semifinaalissa käytettävät ohjelmistot ovat full-stack web-kehityksen perustyökaluja:

  • Koodieditori (esim. Visual Studio Code, Notepad++)
  • Tiedonsiirto-ohjelmat (FileZilla, Putty, WinSCP)
  • Selain: Chrome ja muut yleisimmät selaimet (esim. Firefox, Edge)
  • XAMPP (sisältäen MariaDB ja PHP)
  • Git versionhallintaan

Jos kilpailutehtävissä tarvitaan erityisiä ohjelmistoja, niistä ilmoitetaan semifinalisteille ajoissa ennen kilpailua.

Käytännön ohjeita

GitHub-tilitiedot:
Kilpailijoiden tulee ilmoittaa ja julkaista omat GitHub-tilitiedot semifinaalia varten. Tarkemmat ohjeet ja aikataulu julkaistaan semifinaalikutsun yhteydessä.

Kilpailijan mukaan tuotavat asiat:

  • Henkilöllisyystodistus: Kilpailijan henkilöllisyyden tarkistaminen on koulun valvojan tehtävä. Kilpailijan tulee kuitenkin varautua esittämään voimassa oleva henkilötodistus, kuten henkilökortti, ajokortti tai kuvallinen KELA-kortti, tarvittaessa
  • Tietokone ja ohjelmistot: Kilpailija osallistuu kilpailuun omalla tietokoneellaan, johon kaikki tarvittavat ohjelmistot on asennettu etukäteen. Kilpailijan tulee varmistaa, että semifinaalipaikassa on käytettävissä verkko, johon henkilökohtainen laite voidaan kytkeä. Suosittelemme henkilökohtaista mobiililaajakaistaa varayhteydeksi.
  • Luonnosteluvälineet: Kilpailija saa tuoda mukanaan kyniä ja paperia suunnittelua ja luonnostelua varten.

Tekoälyn käyttö:
Kilpailija saa käyttää tekoälytyökaluja työnsä tukena. Tekoälyn käytöstä tulee kuitenkin ilmoittaa kommentoimalla kyseiset kohdat koodissa, ja ratkaisun on oltava kilpailijan oma tuotos.

Frameworkit ja kirjastot:
Kilpailijoilla on vapaus käyttää erilaisia frameworkeja (esim. React, Angular, Vue.js), jotka tukevat tehtävän vaatimuksia ja mahdollistavat sovelluksen rakenteen ja logiikan kehittämisen.

HUOM! UI-komponenttikirjastojen, kuten Tailwindin, Bootstrapin ja Material UI käyttö ei ole sallittua. Kilpailijan tulee itse toteuttaa tyylit ja käyttöliittymän komponentit ilman valmiita kirjastoratkaisuja.

Kilpailutehtävän yleiskuvaus ja arvioinnin kokonaisuus

Semifinaalitehtävä koostuu kahdesta päämoduulista, Front-End- ja Back-End-toteutuksista, jotka liittyvät toisiinsa ja simuloivat täyden Full-Stack-kehittäjän työtä. Vaikka moduulit suoritetaan erillisinä, arvioinnissa otetaan huomioon myös yleinen toteutuksen laatu, kuten versionhallinta, dokumentointi ja kestävän kehityksen huomiointi.

Kilpailijalla on yhteensä 5,5 tuntia aikaa, jonka hän jakaa Front-End- ja Back-End-tehtävien suorittamiseen omien tarpeidensa mukaan.

Tehtävän moduuli ja arviointikriteerit

Semifinaalitehtävän alustava moduulirakenne ja arviointikriteerit:

Moduuli 1/Front-End-toteutus (50 pistettä)

Tehtävä

Arvioinnissa keskitytään selainpuolen toteutukseen ja ohjelmointiin. Kilpailijan tulee hyödyntää teknologioita kuten HTML5, CSS3, JavaScript ja sallitut frameworkit.

  • Käyttöliittymän rakenne ja toiminnallisuus
  • Koodin laatu ja selkeys
  • Käyttöliittymän ja palvelinpuolen yhteistoiminta
  • Käytettävyys ja käyttäjäkokemus

Moduuli 2/Back-End-toteutus (40 pistettä)

Tehtävä

Arviointi keskittyy palvelinpuolen ohjelmointiin ja tietokantaan. Kilpailijan tulee osoittaa osaamista palvelinpuolen teknologioissa, kuten JSON, PHP ja MySQL.

  • Tietokannan suunnittelu ja hallinta
  • Palvelinpuolen logiikka ja tietojen käsittely
  • Tietoturva ja tehokkuus

Moduuli 3/Projektinhallinta ja dokumentointi (10 pistettä)

Tehtävä

Versionhallinnan käyttö, dokumentointi sekä kestävän kehityksen huomiointi arvioidaan kokonaisuutena.

  • Versionhallinnan käyttö ja selkeys
  • Koodin ja ratkaisun dokumentointi
  • Työn hallinta ja aikatauluttaminen

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • k-ryhmä logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo