208

Pelituotanto / Semifinaali

Semifinaali-koordinaattori

Aika

Torstai 30.1.2025

Kilpailupaikat

Lajin semifinaalit toteutetaan etänä kilpailijoiden omissa oppilaitoksissa.

Aikataulu

Semifinaalit järjestetään viikolla 5/2025, torstaina 30.1.2025

Semifinaali järjestetään alustavasti oppilaiden omissa oppilaitoksissa ja kilpailuhuoltajat tiedottavat oppilaille tarkemman sijainnin ennen semifinaalipäivää.

Kilpailuaikataulu

9.00–9.30 Ilmoittautuminen

Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä ilmoittautumisen yhteydessä.
Yleinen ohjeistus kilpailijoille ja huoltajille.

9.30–16.00 Kilpailuaika on 6 tuntia. Kilpailupäivään sisältyy 30 minuuttia lounastauko.

Mahdolliset kahvit ja välipalat järjestetään kilpailualueen taukotilaan kilpailupaikan läheisyyteen. Kilpailijoiden tauot pidetään päätuomarin ilmoittamana aikana.

Materiaalit ja laitteet

Lajialue on kilpailussa käytettävä luokkatila ja sen läheisyydessä oleva taukoalue. Semifinaalipaikkakunta tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa. 

Kilpailussa sallitut tietokoneohjelmistot: 

Pelimoottorit

  • Unity 
  • Unreal Engine 
  • Godot 

3D-mallinnus 

  • Blender 
  • 3DS Max 
  • Maya 
  • Makehuman 
  • Cinema 4D 
  • Zbrush 

2D-grafiikka 

  • Photoshop 
  • Inkscape 
  • GIMP 2 
  • Krita 
  • Piskel 
  • Clipstudio Paint

Ohjelmointi 

  • Visual Studio 
  • VSCode 

Musiikki ja äänieditointi   

  • Audacity 
  • Audition 
  • LMMS 
  • sfxr.me 

Muut   

  • Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot 
  • Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot 
  • Microsoft Office
  • Substance Painter 

Käytännön ohjeita

Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet: 

kuvallinen henkilöllisyystodistus 

Seuraavat työvälineet halutessaan: 

  • Luonnosteluvälineet, kynät ja paperia 
  • Omat kuulokkeet 
  • Oman näppäimistön ja hiiren 
  • Oman piirtopöydän 
  • Eväitä

Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua. 

Netistä ladattuja assetteja (mm. Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan. Koodin kopioiminen sitä ymmärtämättä on kilpailun hengen vastaista, joten arvioinnissa otetaan huomioon koodin selkeä kommentointi. 

Kaikille ilmaisia tekoäly sovelluksia ja palveluja saa käyttää sisällön tekemiseen, kunhan noudattavat tekijänoikeuslakia.

Kilpailutyö palautetaan yhtenä .zip-tiedostona, joka sisältää kaikki pelin projektitiedostot, lähdekoodin, assetit, esityksen sekä muut työhön liittyvät tiedostot. 

Kilpailutyö nimetään muotoon ”208_Pelituotanto_SF_EtunimiSukunimi_ja_EtunimiSukunimi”. 

Kilpailutyö on sinetöitävä ja tallennettava työpöydälle ennen kilpailuajan täyttymistä. Kilpailuajan ylittäminen johtaa diskaukseen. Semifinaalivalvojat huolehtivat ajallaan palautettujen kilpailutöiden eteenpäin viennistä kilpailun jälkeen, vielä saman päivän aikana. 

Yleiskuvaus kilpailutehtävistä ja arvioinnin kokonaisuus

Semifinaalissa kilpailijoille annetaan toimeksianto ”asiakkaalta”, joka sisältää tiettyjä ominaisuuksia, jota asiakas toivoo prototyypissä. Esimerkiksi tietty grafiikka tyyli, tiettyjä pelimekaniikkoja, tietylle kohdeyleisölle yms.

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta:

  • Laadullista arviointia: 90%
  • Määrällistä arviointia: 10%

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Semifinaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):

Moduuli 1/ Pre-production (10p)

Tehtävä

Tässä moduulissa arvioidaan pelin suunnittelua. Suunnitteludokumentin täytyy olla asiakkaan toimeksiannon ja toiveiden mukainen.

Moduuli 2/ Prototype Production (70p)

Tehtävä

Tähän moduuliin kuuluu varsinainen peli. Arviointiin kuuluu pelattavuus kuten pelimekaniikkojen ja kameran toiminta, sekä pelin grafiikka.

Moduuli 3/ Post Production (20p)

Tehtävä

Tässä moduulissa arvioidaan pelin esittely asiakkaalle. Esimerkiksi pelin teeman ja yhteensopivuuden esittäminen

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • k-ryhmä logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo