P3
Liiketoiminta / Semifinaali
Semifinaali-koordinaattori
Aika
Tiistai 28.1.2025
Keskiviikko 29.1.2025
Torstai 30.1.2025
Kilpailupaikat
Ammattiopisto Spesia
Mannilantie 27
04400 Järvenpää
Yhteyshenkilö: Miia Nousiainen; miia.nousiainen@spesia.fi; 044 7772 968
Aikataulu
Aika: 28.01.2025, 29.01.2025 tai 30.01.2025
Kilpailutehtävät suoritetaan klo 9–16.00 välisenä aikana. Päivän tarkempi aikataulu kerrotaan semifinaalikutsussa.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailun järjestäjä varaa kilpailupaikalle tarvittavat työvälineet, kilpailumateriaalin, kalusteet sekä materiaalit asiakasinformaatiota varten.
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet:
- Kuvallinen henkilöllisyystodistus
- Oman oppilaitoksen antama työvaatetus
- Kilpailussa tarvittavat henkilökohtaiset apuvälineet, sikäli kuin niistä on ilmoitettu etukäteen tai säännöissä määritelty
- Halutessaan omia eväitä tai omaa tekemistä
Kilpailutehtävän yleiskuvaus ja arvioinnin kokonaisuus
Semifinaalitehtävässä kilpailijalta odotetaan asiakaspalveluosaamista, viestintää suomeksi ja englanniksi, työyhteisössä ja myymälässä toimimista sekä toiminnan kannattavuuden perustaitoja.
Kilpailu on yksilökilpailu. Semifinaali muodostuu yksilötehtävistä ja ryhmätehtävästä.
Kilpailuun voivat osallistua ammatillisen koulutuksen opiskelijat, joille on oppilaitoksessa laadittu erityisen tuen päätös tai vaativan erityisen tuen päätös.
Semifinaalitehtävissä huomioidaan kilpailijan toiminnan kannattavuuden perustaidot, työyhteisötaidot, asiakaspalveluosaaminen, viestintä suomeksi ja englanniksi sekä digitaalisen kaupan mahdollisuuksien hyödyntäminen.
Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden kilpailutehtävän aikana, voidaan kilpailutehtävä keskeyttää.
Semifinaalitehtävien arviointi pohjautuu voimassa olevien liiketoiminnan perustutkinnon pakollisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin. Osaamistavoitteet perustuvat tutkinnon perusteiden tyydyttävään tasoon.
Tarkempi arviointi perustuu kilpailussa käytettävään CIS-pistelaskuohjelmaan. Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0–100 pistettä.
Arvioinnissa on määrällisiä arviointikohteita, jotka ovat mitattavia tai todennettavia, sekä laadullisia arviointikohteita, jotka perustuvat ennalta määritellyn toimintatavan tai lopputuloksen saavuttamiseen.
Tuomarit arvioivat kunkin kilpailusuorituksen erikseen. Kilpailun tulos määräytyy yhteenlaskettujen pisteiden mukaisesti. Tasapisteissä painotus on asiakaspalvelussa.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Semifinaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):
Moduuli 1/Tuloksellinen toiminta / Toiminnan kannattavuus
Tehtävä
Kilpailija vastaa sähköisesti tulokselliseen toimintaan ja kannattavuuteen liittyviin tehtäviin sekä arvioi omaa osaamistaan. Kilpailijalla on käytössään tietokone, taskulaskin ja muistiinpanovälineet.
Arviointi on määrällistä ja arvioinnin kohteena on toiminnan kannattavuuden perusasioiden tuntemus. Kilpailijan odotetaan ymmärtävän kannattavan yritystoiminnan tavoitteet.
Käytettävissä oleva aika: 15 min
Pisteet: 20
Moduuli 2/Työyhteisössä toimiminen / Liiketoimintaympäristössä toimiminen
Tehtävä
Kilpailijan tehtävänä on osallistua aktiivisena tiimin jäsenenä työyhteisön neuvottelutilanteeseen. Tavoitteena on tuottaa suullinen esitys vastuullisuuden huomioimisesta työyhteisölle annettavasta yrityksestä.
Arviointi on laadullista ja arvioinnin kohteena ovat kilpailijan tiimityötaidot, vastuullisuuden huomioiminen esityksessä sekä esitykseen osallistuminen.
Käytettävissä oleva aika: 20 min
Pisteet: 30 p.
Moduuli 3/Asiakaspalvelu
Tehtävä
Kilpailijan tehtävänä on työskennellä itsenäisesti asiakaspalvelijana ja tuote-esittelijänä Kierrätyskauppa Spesia Pointti:ssa. Kierrätyskaupan valikoimiin kuuluu ehjä ja puhdas kierrätettävä tavara. Työtehtävinä on myymäläympäristön siisteydestä huolehtiminen, kierrätetyn tavaran vastaanotto ja esillepano sekä asiakaspalvelutilanteiden hoitaminen. Lisäksi työtehtäviin kuuluu MINNAMINNA-tuotteiden tuote-esittely ja digitaalisen kaupan mahdollisuuksien hyödyntäminen.
Arviointi on sekä määrällistä että laadullista. Arviointikohteita ovat mm. asiakaslähtöinen myymälätyöskentely, palvelutilanteiden hoitaminen kielitaitoa (suomi ja englanti) hyödyntäen sekä myönteisen asiakaskokemuksen luominen.
Käytettävissä oleva aika: 15 min
Pisteet: 50 p.