208

Pelituotanto / Finaali

Finalistit

Milo Hakala

Hakala Milo

Turun ammatti-instituutti

Rudolf Von Flittner

von Flittner Rudolf

Turun ammatti-instituutti

Joona Jormanainen

Jormanainen Joona

Business College Helsinki

Miko Valkas

Valkas Miko

Business College Helsinki

Miko Ketomäki

Ketomäki Miko

Suupohjan KKY

Kyrylo Koziura

Koziura Kyrylo

Suupohjan KKY

Matian Kyllönen

Kyllönen Matian

Salon seudun ammattiopisto

Olavi Soukainen

Soukainen Olavi

Salon seudun ammattiopisto

Rasmus Leppäniemi

Leppäniemi Rasmus

Suupohjan KKY

Juho Marjakoski

Marjakoski Juho

Suupohjan KKY

Muurinen Emmi

Careeria

Miro Ortela

Ortela Miro

Careeria

Aleksi Pirttinen

Pirttinen Aleksi

Business College Helsinki

Lukas Pietilä

Pietilä Lukas

Business College Helsinki

Vihko Oliwia

Stadin ammattiopisto

Elias Nieminen

Nieminen Elias

Stadin ammattiopisto

Kilpailupaikka

Kilpailutehtävän kuvaus

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa. Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus. Asiakkaan toimeksianto on englanninkielinen. Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.

Lajin aikataulu

Finaali kilpaillaan aikavälillä 6.-8.5.2025. Lajien päiväkohtaiset aikataulut tulevat näkyviin lajialueiden ilmoitustauluille.

Materiaalit ja laitteet

Lajialueella on kilpailijoille työpiste. Finaalijärjestäjä tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa. Lajialueella on myös taukoalue.

Pelimoottorit

  • Unity 
  • Unreal Engine 
  • Godot 

3D-mallinnus 

  • Blender 
  • Maya 
  • Makehuman 
  • 3ds Max

2D-grafiikka 

  • Photoshop 
  • Inkscape 
  • GIMP 2 
  • Krita 
  • Piskel 

Ohjelmointi 

  • Visual Studio 
  • VSCode 

Musiikki ja äänieditointi   

  • Audacity 
  • Audition 
  • LMMS 
  • sfxr.me 

Muut   

  • Microsoft Office
  • Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot 
  • Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot 

Käytännön ohjeita

Kilpailijan mukaan tuotavat asiat:

  • Henkilöllisyystodistus: Kilpailijan henkilöllisyyden tarkistaminen on koulun valvojan tehtävä. Kilpailijan tulee kuitenkin varautua esittämään voimassa oleva henkilötodistus, kuten henkilökortti, ajokortti tai kuvallinen KELA-kortti, tarvittaessa
  • Henkilökohtaiset tarvikkeet: Kilpailija saa kilpailun ajaksi käyttöönsä tietokoneen, näytöt, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet. Kilpailija voi kuitenkin tuoda mukanaan myös oman näppäimistön, hiiren, kuulokkeet ja piirtopöydän.
  • Luonnosteluvälineet: Kilpailija saa tuoda mukanaan kyniä ja paperia suunnittelua ja luonnostelua varten.

Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua.

Netistä ladattavat assetit:
Netistä ladattuja assetteja (kuten Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan ja ne ovat kaikille kilpailijoille mahdollista löytää. Kilpailussa ei kuitenkaan saa käyttää valmiita peli-kokonaisuuksia, kuten demo-versioita, jotka on esim. ladattu Asset Storesta, niistä voi kuitenkin irroittaa palasia.

Omat assetit:
Omien aikaisemmin tehtyjen assettien käyttö on sallittua, kunhan niitä ei pakata ja yhdistetä paketteihin tai toiseen pelimoottori -projektiin valmiiksi. Koodi, grafiikka, audio ja muut vastaavat tiedostot tulee siis pitää erillään toisistaan mahdollisimman selkeästi. Sääntöjen vastaista on käyttää muiden tekemiä assetteja ominaan, ja kaikki käytetyt resurssit tulee ilmoittaa kilpailun aikana ohjeiden mukaisesti.

Tekoälyn käyttö:
Kaikille ilmaisia tekoäly sovelluksia ja palveluja saa käyttää sisällön tekemiseen. Tehtävissä voi olla erillisiä ohjeita tekoälyn käytöstä.

Huomio palautukseen:
Yksi palautuksista tulee olemaan buildin lataaminen itch.io-alustalle pelattavaksi (https://itch.io). Huomioikaa 1 GB:n kokorajoitus. Moduulien muista palautuksista kerrotaan tarkemmin kilpailun aikana.
Arviointi perustuvat Pelituotannossa toimiminen -tutkinnon osan arviointiperusteisiin.

Tuomarit

  • Olli Juhola, Careeria
  • Oskari Tamminen, MiTale
  • Jani Gröhn, Knobbi
  • Eetu Äikäs, Turku Game Hub
  • Jarkko Kankaanpää, Turku Game Hub

Kestävä kehitys

Koodin ja resurssien optimointi, joka parantaa suorituskykyä ja vähentää energian kulutusta.

Yrittäjyys

Tehtävä vastaa freelancerinä toimivan ohjelmoijan toimeksiantoa.

Työturvallisuus

Finaalipaikalla on huomioitu esteettömyys, turvalliset työtilat ja ergonomia.

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Moduuli 1/Pre-production

Tehtävä

Arvioinnissa keskitytään pelisuunnitteluun ja sen periaatteisiin sekä asiakkaan vaatimusten täyttämiseen. Esimerkiksi:

  • Pelisuunnittelun periaatteet ja selkeys
  • Konseptin ja pelimekaniikkojen määrittely
  • Asiakkaan toiveiden huomiointi ja perustelu
  • Dokumentaation kattavuus ja loogisuus

Moduuli 2/Prototype Production

Tehtävä

Arviointi keskittyy varsinaiseen peliin ja sen toteutukseen eri osa-alueilla. Esimerkiksi:

  • Pelin Build ja tekninen toimivuus
  • Pelimekaniikat ja dynamiikat
  • Grafiikka ja visuaalinen ilme
  • Äänisuunnittelu: musiikki ja ääniefektit
  • Asiakkaan vaatimusten täyttyminen
  • Projektin organisointi

Moduuli 3/Post-Production

Tehtävä

Arvioidaan pelin esitys ja julkaisuprosessi. Esimerkiksi:

  • Esitysdokumentin (esim. PowerPoint) rakenne ja selkeys
  • Pitch Deck -periaatteiden toteutuminen
  • Paikan päällä pidetty esitys ja sen vakuuttavuus
  • Pelin julkaiseminen Itch.io-alustalle
  • Julkaisusivun design ja informatiivisuus

Lajin yhteistyökumppanit

  • Careeria Oy logo
  • Turku Game Hub logo
  • Jimm's logo
  • Mi Tale logo
  • Knobbi logo
  • Keuda logo
  • Turku Amk logo

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo
  • Hedin Automotive logo 2
  • punainen risti logo
  • Vapepa logo
  • Pelastusopisto logo
  • Lounais-suomen poliisi logo
  • Turun meripelastusyhdistys logo
  • Jimm's logo
  • Elisa logo
  • Tredu logo
  • OSAO logo
  • Varha logo
  • Rajavartiolaitos logo
  • Visu Kaluste logo