208
Pelituotanto / Finaali
Finalistit

Hakala Milo
Turun ammatti-instituutti

von Flittner Rudolf
Turun ammatti-instituutti

Jormanainen Joona
Business College Helsinki

Valkas Miko
Business College Helsinki

Ketomäki Miko
Suupohjan KKY

Koziura Kyrylo
Suupohjan KKY

Kyllönen Matian
Salon seudun ammattiopisto

Soukainen Olavi
Salon seudun ammattiopisto

Leppäniemi Rasmus
Suupohjan KKY

Marjakoski Juho
Suupohjan KKY

Muurinen Emmi
Careeria

Ortela Miro
Careeria

Pirttinen Aleksi
Business College Helsinki

Pietilä Lukas
Business College Helsinki

Vihko Oliwia
Stadin ammattiopisto

Nieminen Elias
Stadin ammattiopisto
Kilpailupaikka
Turun Messukeskus, C-halli
Kilpailutehtävän kuvaus
Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa. Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus. Asiakkaan toimeksianto on englanninkielinen. Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.
Lajin aikataulu
Finaali kilpaillaan aikavälillä 6.-8.5.2025. Lajien päiväkohtaiset aikataulut tulevat näkyviin lajialueiden ilmoitustauluille.
Materiaalit ja laitteet
Lajialueella on kilpailijoille työpiste. Finaalijärjestäjä tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa. Lajialueella on myös taukoalue.
Pelimoottorit
- Unity
- Unreal Engine
- Godot
3D-mallinnus
- Blender
- Maya
- Makehuman
- 3ds Max
2D-grafiikka
- Photoshop
- Inkscape
- GIMP 2
- Krita
- Piskel
Ohjelmointi
- Visual Studio
- VSCode
Musiikki ja äänieditointi
- Audacity
- Audition
- LMMS
- sfxr.me
Muut
- Microsoft Office
- Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot
- Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot
Käytännön ohjeita
Kilpailijan mukaan tuotavat asiat:
- Henkilöllisyystodistus: Kilpailijan henkilöllisyyden tarkistaminen on koulun valvojan tehtävä. Kilpailijan tulee kuitenkin varautua esittämään voimassa oleva henkilötodistus, kuten henkilökortti, ajokortti tai kuvallinen KELA-kortti, tarvittaessa
- Henkilökohtaiset tarvikkeet: Kilpailija saa kilpailun ajaksi käyttöönsä tietokoneen, näytöt, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet. Kilpailija voi kuitenkin tuoda mukanaan myös oman näppäimistön, hiiren, kuulokkeet ja piirtopöydän.
- Luonnosteluvälineet: Kilpailija saa tuoda mukanaan kyniä ja paperia suunnittelua ja luonnostelua varten.
Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua.
Netistä ladattavat assetit:
Netistä ladattuja assetteja (kuten Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan ja ne ovat kaikille kilpailijoille mahdollista löytää. Kilpailussa ei kuitenkaan saa käyttää valmiita peli-kokonaisuuksia, kuten demo-versioita, jotka on esim. ladattu Asset Storesta, niistä voi kuitenkin irroittaa palasia.
Omat assetit:
Omien aikaisemmin tehtyjen assettien käyttö on sallittua, kunhan niitä ei pakata ja yhdistetä paketteihin tai toiseen pelimoottori -projektiin valmiiksi. Koodi, grafiikka, audio ja muut vastaavat tiedostot tulee siis pitää erillään toisistaan mahdollisimman selkeästi. Sääntöjen vastaista on käyttää muiden tekemiä assetteja ominaan, ja kaikki käytetyt resurssit tulee ilmoittaa kilpailun aikana ohjeiden mukaisesti.
Tekoälyn käyttö:
Kaikille ilmaisia tekoäly sovelluksia ja palveluja saa käyttää sisällön tekemiseen. Tehtävissä voi olla erillisiä ohjeita tekoälyn käytöstä.
Huomio palautukseen:
Yksi palautuksista tulee olemaan buildin lataaminen itch.io-alustalle pelattavaksi (https://itch.io). Huomioikaa 1 GB:n kokorajoitus. Moduulien muista palautuksista kerrotaan tarkemmin kilpailun aikana.
Arviointi perustuvat Pelituotannossa toimiminen -tutkinnon osan arviointiperusteisiin.
Tuomarit
- Olli Juhola, Careeria
- Oskari Tamminen, MiTale
- Jani Gröhn, Knobbi
- Eetu Äikäs, Turku Game Hub
- Jarkko Kankaanpää, Turku Game Hub
Kestävä kehitys
Koodin ja resurssien optimointi, joka parantaa suorituskykyä ja vähentää energian kulutusta.
Yrittäjyys
Tehtävä vastaa freelancerinä toimivan ohjelmoijan toimeksiantoa.
Työturvallisuus
Finaalipaikalla on huomioitu esteettömyys, turvalliset työtilat ja ergonomia.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Moduuli 1/Pre-production
Tehtävä
Arvioinnissa keskitytään pelisuunnitteluun ja sen periaatteisiin sekä asiakkaan vaatimusten täyttämiseen. Esimerkiksi:
- Pelisuunnittelun periaatteet ja selkeys
- Konseptin ja pelimekaniikkojen määrittely
- Asiakkaan toiveiden huomiointi ja perustelu
- Dokumentaation kattavuus ja loogisuus
Moduuli 2/Prototype Production
Tehtävä
Arviointi keskittyy varsinaiseen peliin ja sen toteutukseen eri osa-alueilla. Esimerkiksi:
- Pelin Build ja tekninen toimivuus
- Pelimekaniikat ja dynamiikat
- Grafiikka ja visuaalinen ilme
- Äänisuunnittelu: musiikki ja ääniefektit
- Asiakkaan vaatimusten täyttyminen
- Projektin organisointi
Moduuli 3/Post-Production
Tehtävä
Arvioidaan pelin esitys ja julkaisuprosessi. Esimerkiksi:
- Esitysdokumentin (esim. PowerPoint) rakenne ja selkeys
- Pitch Deck -periaatteiden toteutuminen
- Paikan päällä pidetty esitys ja sen vakuuttavuus
- Pelin julkaiseminen Itch.io-alustalle
- Julkaisusivun design ja informatiivisuus