208

Spelbranschen / Final

Finalister

Hakala Milo

Turun ammatti-instituutti

von Flittner Rudolf

Turun ammatti-instituutti

Jormanainen Joona

Business College Helsinki

Valkas Miko

Business College Helsinki

Ketomäki Miko

Suupohjan KKY

Koziura Kyrylo

Suupohjan KKY

Kyllönen Matian

SSKKY

Suokainen Olavi

SSKKY

Leppäniemi Rasmus

Suupohjan KKY

Marjakoski Juho

Suupohjan KKY

Muurinen Emmi

Careeria

Ortela Miro

Careeria

Pirttinen Aleksi

Business College Helsinki

Pietilä Luukas

Business College Helsinki

Vihko Oliwia

Stadin ammattiopisto

Nieminen Elias

Stadin ammattiopisto

Tävlingsplats

Beskrivning av tävlingsuppgiften

Spelbranschen är en mångsidig gren, och den kräver att tävlingslaget har ett brett kunnande i spelplanering, programmering, produktion av grafik och marknadsföring. Under tävlingen planerar, förverkligar och presenterar laget en demoversion av ett digitalt spel utgående från uppdraget. I arbetet ska de tävlande beakta innehållsmässiga mål och tekniska krav för produktionen, målgruppens särdrag och användarupplevelsen. Kundens uppdrag ges på engelska. Spelproduktion förutsätter kreativitet, effektivitet och samarbetsförmåga.

Grenens tidtabell

Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.

Material och maskiner

På grenområdet har de tävlande en arbetspunkt. Finalarrangören erbjuder varje tävlande program, internet-anslutning, dator, skärm, tangentbord, mus och hörlurar, samt eventuella reservexemplar om det skulle bli fel på något. På grenområdet finns också ett pausrum.

Spelmotorer

  • Unity 
  • Unreal Engine 
  • Godot 

3D-modellering 

  • Blender 
  • Maya 
  • Makehuman 

2D-grafik 

  • Photoshop 
  • Inkscape 
  • GIMP 2 
  • Krita 
  • Piskel 

Programmering 

  • Visual Studio 
  • VSCode 

Musik och ljudeditering   

  • Audacity 
  • Audition 
  • LMMS 
  • sfxr.me 

Övriga   

  • Microsoft Office
  • Alla Creative Cloud program  
  • Alla program som är gratis/har öppen källkod 

Praktiska råd

Den tävlande ska ta med följande saker:

  • Identitetsbevis: Kontroll av den tävlandes identitet är en uppgift för skolans övervakare. Den tävlande ska ändå vara förberedd på att vid behov uppvisa ett giltigt identitetsbevis, som t.ex. ett ID-kort, körkort eller fotoförsett FPA-kort.
  • Personlig utrustning: Den tävlande får under tävlingstiden tillgång till en dator, skärmar, tangentbord, mus och hörlurar. Den tävlande får ändå ta med också ett eget tangentbord, mus, hörlurar och ritplatta.
  • Skisseringsredskap: Den tävlande får ta med pennor och papper för planering och skissering.

Mobiltelefonerna samlas in för den tid tävlingen pågår. Det är tillåtet att använda internet under tävlingen, men det är förbjudet att kommunicera med någon annan än det egna tävlingsparet. Att be om hjälp med hjälp av internet räknas höra till detta förbud, men att söka efter lösningar som redan finns är helt tillåtet.

Assets som kan laddas ner från nätet:
Man får använda assets som laddats ner från nätet (såsom Asset Store -paket, kod, grafik, musik och ljud) om man bara ser till att följa upphovsrättslagstiftningen och det är möjligt för alla tävlande att hitta dem. I tävlingen får man ändå inte använda färdiga spelhelheter, såsom demo-versioner, som t.ex. har laddats ner från Asset Store, från dem kan man ändå lösgöra bitar.

Egna assets:
Det är tillåtet att använda egna tidigare gjorda assets, bara de inte packas och förenas till paket eller färdigt till ett annat spelmotor-projekt. Kod, grafik, audio och andra motsvarande filer ska alltså hållas särskilda från varandra så tydligt som möjligt. Det är emot reglerna att använda assets som andra gjort som sina egna, och alla resurser som använts ska under tävlingen meddelas enligt anvisningarna.

Användning av artificiell intelligens:
Alla gratis AI applikationer och tjänster får användas för att göra innehåll, om de bara följer upphovsrättslagen.

Att observera vid inlämning:
En av inlämningarna kommer att vara nedladdning av build på itch.io-plattformen för att spelas (https://itch.io). Observera storleksbegränsningen 1 GB. Om inlämning av de andra modulerna informeras det närmare under tävlingen.
Bedömningen baserar sig på bedömningskriterierna för examensdelen Arbete inom spelproduktion.

Hållbar utveckling

Optimering av kod och resurser, vilket förbättrar prestationsförmågan och minskar energiförbrukningen.

Företagsamhet

Uppgiften motsvarar ett frilansuppdrag som programmerare.

Arbetssäkerhet

På finalplatsen har tillgänglighet, säkra arbetsutrymmen och ergonomi beaktats.

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Modul 1/Pre-production

Uppgift

Bedömningen koncentreras på spelplanering och principer för den samt på uppfyllandet av kundens krav. Till exempel:

  • Spelplaneringens principer och tydlighet
  • Bestämmande av koncept och spelmekaniker
  • Beaktande av kundens önskemål och motivering
  • Dokumentationens omfattning och logiskhet

Modul 2/Prototype Production

Uppgift

Bedömningen koncentreras på det egentliga spelet och dess förverkligande på olika delområden. Till exempel:

  • Spelets Build och tekniska funktionalitet
  • Spelmekaniker och dynamik
  • Grafik och visuellt uttryck
  • Ljudplanering: musik och ljudeffekter
  • Uppfyllelse av kundens krav
  • Projektets organisering

Modul 3/Post-production

Uppgift

Bedömning av presentationen av spelet och publikationsprocessen. Till exempel:

  • Presentationsdokumentets (t.ex. PowerPoint) struktur och tydlighet
  • Pitch Deck -principernas uppfyllelse
  • Presentation som hölls på platsen och hur övertygande den var
  • Publicering av spelet på Itch.io-plattformen
  • Publiceringssidans design och informationsvärde

Grenens samarbetspartners

  • Careeria Oy logo
  • Turku Game Hub logo
  • Jimm's logo
  • Mi Tale logo
  • Knobbi logo

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo