208
Spelbranschen / Final
Finalister
Hakala Milo
Turun ammatti-instituutti
von Flittner Rudolf
Turun ammatti-instituutti
Jormanainen Joona
Business College Helsinki
Valkas Miko
Business College Helsinki
Ketomäki Miko
Suupohjan KKY
Koziura Kyrylo
Suupohjan KKY
Kyllönen Matian
SSKKY
Suokainen Olavi
SSKKY
Leppäniemi Rasmus
Suupohjan KKY
Marjakoski Juho
Suupohjan KKY
Muurinen Emmi
Careeria
Ortela Miro
Careeria
Pirttinen Aleksi
Business College Helsinki
Pietilä Luukas
Business College Helsinki
Vihko Oliwia
Stadin ammattiopisto
Nieminen Elias
Stadin ammattiopisto
Tävlingsplats
Åbo Mässcentrum, C-hall
Beskrivning av tävlingsuppgiften
Spelbranschen är en mångsidig gren, och den kräver att tävlingslaget har ett brett kunnande i spelplanering, programmering, produktion av grafik och marknadsföring. Under tävlingen planerar, förverkligar och presenterar laget en demoversion av ett digitalt spel utgående från uppdraget. I arbetet ska de tävlande beakta innehållsmässiga mål och tekniska krav för produktionen, målgruppens särdrag och användarupplevelsen. Kundens uppdrag ges på engelska. Spelproduktion förutsätter kreativitet, effektivitet och samarbetsförmåga.
Grenens tidtabell
Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.
Material och maskiner
På grenområdet har de tävlande en arbetspunkt. Finalarrangören erbjuder varje tävlande program, internet-anslutning, dator, skärm, tangentbord, mus och hörlurar, samt eventuella reservexemplar om det skulle bli fel på något. På grenområdet finns också ett pausrum.
Spelmotorer
- Unity
- Unreal Engine
- Godot
3D-modellering
- Blender
- Maya
- Makehuman
2D-grafik
- Photoshop
- Inkscape
- GIMP 2
- Krita
- Piskel
Programmering
- Visual Studio
- VSCode
Musik och ljudeditering
- Audacity
- Audition
- LMMS
- sfxr.me
Övriga
- Microsoft Office
- Alla Creative Cloud program
- Alla program som är gratis/har öppen källkod
Praktiska råd
Den tävlande ska ta med följande saker:
- Identitetsbevis: Kontroll av den tävlandes identitet är en uppgift för skolans övervakare. Den tävlande ska ändå vara förberedd på att vid behov uppvisa ett giltigt identitetsbevis, som t.ex. ett ID-kort, körkort eller fotoförsett FPA-kort.
- Personlig utrustning: Den tävlande får under tävlingstiden tillgång till en dator, skärmar, tangentbord, mus och hörlurar. Den tävlande får ändå ta med också ett eget tangentbord, mus, hörlurar och ritplatta.
- Skisseringsredskap: Den tävlande får ta med pennor och papper för planering och skissering.
Mobiltelefonerna samlas in för den tid tävlingen pågår. Det är tillåtet att använda internet under tävlingen, men det är förbjudet att kommunicera med någon annan än det egna tävlingsparet. Att be om hjälp med hjälp av internet räknas höra till detta förbud, men att söka efter lösningar som redan finns är helt tillåtet.
Assets som kan laddas ner från nätet:
Man får använda assets som laddats ner från nätet (såsom Asset Store -paket, kod, grafik, musik och ljud) om man bara ser till att följa upphovsrättslagstiftningen och det är möjligt för alla tävlande att hitta dem. I tävlingen får man ändå inte använda färdiga spelhelheter, såsom demo-versioner, som t.ex. har laddats ner från Asset Store, från dem kan man ändå lösgöra bitar.
Egna assets:
Det är tillåtet att använda egna tidigare gjorda assets, bara de inte packas och förenas till paket eller färdigt till ett annat spelmotor-projekt. Kod, grafik, audio och andra motsvarande filer ska alltså hållas särskilda från varandra så tydligt som möjligt. Det är emot reglerna att använda assets som andra gjort som sina egna, och alla resurser som använts ska under tävlingen meddelas enligt anvisningarna.
Användning av artificiell intelligens:
Alla gratis AI applikationer och tjänster får användas för att göra innehåll, om de bara följer upphovsrättslagen.
Att observera vid inlämning:
En av inlämningarna kommer att vara nedladdning av build på itch.io-plattformen för att spelas (https://itch.io). Observera storleksbegränsningen 1 GB. Om inlämning av de andra modulerna informeras det närmare under tävlingen.
Bedömningen baserar sig på bedömningskriterierna för examensdelen Arbete inom spelproduktion.
Hållbar utveckling
Optimering av kod och resurser, vilket förbättrar prestationsförmågan och minskar energiförbrukningen.
Företagsamhet
Uppgiften motsvarar ett frilansuppdrag som programmerare.
Arbetssäkerhet
På finalplatsen har tillgänglighet, säkra arbetsutrymmen och ergonomi beaktats.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Pre-production
Uppgift
Bedömningen koncentreras på spelplanering och principer för den samt på uppfyllandet av kundens krav. Till exempel:
- Spelplaneringens principer och tydlighet
- Bestämmande av koncept och spelmekaniker
- Beaktande av kundens önskemål och motivering
- Dokumentationens omfattning och logiskhet
Modul 2/Prototype Production
Uppgift
Bedömningen koncentreras på det egentliga spelet och dess förverkligande på olika delområden. Till exempel:
- Spelets Build och tekniska funktionalitet
- Spelmekaniker och dynamik
- Grafik och visuellt uttryck
- Ljudplanering: musik och ljudeffekter
- Uppfyllelse av kundens krav
- Projektets organisering
Modul 3/Post-production
Uppgift
Bedömning av presentationen av spelet och publikationsprocessen. Till exempel:
- Presentationsdokumentets (t.ex. PowerPoint) struktur och tydlighet
- Pitch Deck -principernas uppfyllelse
- Presentation som hölls på platsen och hur övertygande den var
- Publicering av spelet på Itch.io-plattformen
- Publiceringssidans design och informationsvärde