206

Web-kehitys / Finaali

Finalistit

Astikainen Juhani

Turun ammatti-instituutti

Koskela Joona

Koulutuskeskus JEDU

Kukkonen Onni

Riveria

Männistö Joonas

Turun ammatti-instituutti

Palosaari Tuomas

Tampereen seudun ammattiopisto

Saarinen Luukas

Business College Helsinki

Schäpler Nilo

Tampereen seudun ammattiopisto

Östergård Alissa

Optima

Kilpailupaikka

Kilpailutehtävän kuvaus

Kilpailijan tehtävänä on toteuttaa asiakaslähtöinen verkkosovellus toimeksiannon mukaisesti. Työssä korostuvat asiakaskohtaaminen ja web-kehittäjän rooli asiakaspalvelussa.

Kilpailutyön tulee olla käytettävyydeltään miellyttävä, teknisesti toimiva ja responsiivinen. Kilpailijan on tunnettava verkkosovelluksen kehitysprosessi kokonaisuudessaan ja hallittava sen eri vaiheet. Kilpailu on yksilökilpailu, mutta tehtävään voi sisältyä ryhmätyöosio, joka arvioidaan yksilösuorituksena.

Kilpailutehtävä koostuu eri moduuleista, jotka simuloivat aitoja verkkosovellusten toimeksiantoja ja kattavat laaja-alaisesti alan keskeiset osaamisalueet.

Tehtävien osaamisvaatimukset perustuvat tieto- ja viestintätekniikka-alan tutkinnon osiin. Näitä voivat olla esimerkiksi ohjelmointi, ohjelmointikehittäjänä toimiminen, ohjelmiston toteuttaminen komponenttikirjastolla, verkkopalveluiden tekninen toteutus sekä huippuosaajana toimiminen. Kilpailutehtävät ovat vaativuudeltaan ammattitaitovaatimusten kiitettävää (K5) tasoa.

Lajin aikataulu

Finaali kilpaillaan aikavälillä 6.-8.5.2025. Lajien päiväkohtaiset aikataulut tulevat näkyviin lajialueiden ilmoitustauluille.

Materiaalit ja laitteet

Kilpailijoille on valmiina tietokoneet tarvittavine oheislaitteineen sekä kilpailutehtävän suorittamiseen asennetut ohjelmistot. Kaikista ohjelmista on käytössä uusimmat vakaat versiot, ja työympäristö on valmiiksi testattu toimivuuden varmistamiseksi.

Käytettävät ohjelmistot:

  • Microsoft Visual Studio Code
  • Uusimmat versiot yleisimmistä selaimista
  • MariaDB, PHP
  • Git
  • Windows 11

Kilpailussa käytetään ympäristöä, joka hyödyntää GitHub Actions -automaatiotyökaluja ja Dockeria sovellusten käyttöönoton yksinkertaistamiseen ja automatisointiin. Kaikki työ palautetaan Git-ympäristöön, ja käyttöönotto tapahtuu automaattisesti ennalta määritellyn deployment pipeline -prosessin kautta. Tämä eliminoi tarpeen manuaalisille palvelinyhteyksille tai tiedostonsiirroille ja varmistaa, että sovellus toimii yhtenäisesti hallitussa ympäristössä.

Tarkempi ohjelmistolista toimitetaan kilpailuhuoltajille ennen kilpailua.

Kilpailijan omat työvälineet

Kilpailija voi halutessaan tuoda mukanaan seuraavat henkilökohtaiset työvälineet:

  • Oma näppäimistö ja hiiri
  • Langalliset kuulokkeet

Käytännön ohjeita

Kilpailukoneeseen ei saa liittää mitään ulkoisia laitteita, kuten kovalevyjä, USB-muistitikkuja, tabletteja tai puhelimia. Lisäksi on kiellettyä käyttää mitään verkkopalveluja tai alustoja, joihin kilpailijalla on jo olemassa oleva käyttäjätili, ellei niitä ole erikseen määritelty kilpailun järjestäjien toimesta. Tämä varmistaa, ettei kilpailija voi saada ulkopuolista apua alustoilta tai muilta käyttäjiltä.

Puhelimet on pidettävä suljettuina koko kilpailusuorituksen ajan. Myös älykellot ja kaikki Bluetooth-laitteet ovat kiellettyjä.

Tiedostojen tai tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kielletty.

Kilpailun aikana musiikin kuunteleminen kuulokkeilla on sallittua.

Kilpailutehtävä on suoritettava itsenäisesti ilman ulkopuolista apua.

Kestävä kehitys

Kilpailun finaalissa kestävä kehitys huomioidaan monella tasolla. Kaikki palvelimet sijaitsevat kotimaassa ja käyttävät uusiutuvaa tuulisähköä Porin Energialta, mikä vähentää kilpailun hiilijalanjälkeä.

Digitaalisen jalanjäljen pienentämiseksi kilpailijoita kannustetaan kirjoittamaan puhdasta, optimoitua ja tehokasta koodia. Turhaa kuormitusta vältetään suosimalla hyviä ohjelmointikäytäntöjä, kuten DRY-periaatetta (Don’t Repeat Yourself), mikä parantaa koodin ylläpidettävyyttä ja tehokkuutta.

Kilpailussa vältetään tarpeetonta tulostamista, ja kaikki tehtävät palautetaan ja arvioidaan digitaalisesti. Kehitysympäristöissä hyödynnetään versionhallintaa (Git), joka tukee kestävää ohjelmistokehitystä ja varmistaa koodin hallinnan pitkällä aikavälillä.

Kilpailu seuraa jatkuvasti tulevaisuuden trendejä ja toimintatapoja, jotta kilpailutehtävät ja teknologiset ratkaisut tukevat alan kehitystä ja kestävän kehityksen tavoitteita.

Yrittäjyys

Finaalitehtävä perustuu aidon yrityksen toimeksiantoon, joka on muokattu kilpailuun soveltuvaksi. Kilpailijoilta odotetaan proaktiivisuutta, ongelmanratkaisukykyä ja asiakaslähtöistä ajattelua, jotka ovat keskeisiä yrittäjyydessä ja työelämässä.

Tehtävän aikana opiskelijat pääsevät työskentelemään todellisen projektin parissa, harjoitellen projektinhallintaa, liiketoiminnallista ajattelua ja tehokasta kommunikaatiota asiakkaan kanssa. Yritys saa kilpailun kautta uusia ideoita ja näkökulmia projektiinsa, hyötyen kilpailijoiden innovatiivisista ratkaisuista.

Kilpailu kannustaa yrittäjämäiseen asenteeseen ja antaa opiskelijoille valmiuksia toimia itsenäisesti sekä kehittää omaa osaamistaan työelämää tai tulevaa yritystoimintaa varten.

Työturvallisuus

Tavoitteenamme on varmistaa, että finaalipaikka tarjoaa esteettömät, turvalliset ja ergonomiset työtilat, joissa kilpailijat voivat työskennellä tehokkaasti ja mukavasti.

Kilpailijoille pyritään tarjoamaan säädettävät työpöydät ja ergonomiset työtuolit, ja heidän suositellaan säätävän työasentonsa itselleen sopivaksi ennen kilpailun alkua. Lisäksi huolehdimme riittävästä työtilasta, hyvästä ilmanvaihdosta ja valaistuksesta, jotta työskentelyolosuhteet pysyvät optimaalisina koko kilpailun ajan.

Kilpailijoille annetaan turvallisuusohjeet ennen kilpailun alkua, ja heidän odotetaan noudattavan niitä koko tapahtuman ajan. Kilpailun järjestäjät seuraavat työtilojen turvallisuutta ja ovat apuna mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Lisäksi kilpailupaikalla on saatavilla ensiaputarvikkeet ja nimetty ensiapuhenkilöstö. Mikäli kilpailija huomaa turvallisuuteen liittyviä puutteita tai ongelmia, niistä tulee ilmoittaa välittömästi kilpailun järjestäjille.

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Moduuli 1/Moduuli A – Suunnittelu, asiakastyö ja projektinhallinta

Tehtävä

Tässä moduulissa asiakas esittelee tehtävän, pääset tapaamaan asiakkaan ja luot tekniset edellytykset asiakaslähtöisen projektin toteuttamiseksi.

10 pistettä

Moduuli 2/Moduuli B – Hallintapaneelin toteuttaminen

Tehtävä

Tässä moduulissa teet kirjautumista vaativan hallintakäyttöliittymän objektien hallinnointiin. Tietokantayhteydet, tietojen tuonti, vienti ja mahdollisesti tietokannassa olevien tietojen päivittäminen on tämän moduulin tehtäviä.

30 pistettä

Moduuli 3/Moduuli C – Mobiilioptimoidun websovelluksen toteutus

Tehtävä

Tässä moduulissa teet mobiilioptimoidun, asiakkaan toiveiden mukaisen websovelluksen käyttöliittymän. Tiedot käyttöliittymään tulevat Rest API:n kautta.

20 pistettä

Moduuli 4/Moduuli D -sijaintiin ja käyttäjäprofiiliin perustuvat suositukset

Tehtävä

Tässä moduulissa jatkat hallintapaneelin ja sivuston kanssa lisäämällä sijaintiin perustuvia toiminnallisuuksia. Sijaintipalveluissa käytetään Googlen API rajapintaa.

20 pistettä

Moduuli 5/Moduuli E – pikataival

Tehtävä

Tässä moduulissa teet lyhyitä, nopeasti tehtäviä web-kehitystehtäviä ilman webin apua.

15 pistettä

Moduuli 6/Moduuli F – ryhmätyö

Tehtävä

Tässä moduulissa teet toisen kilpailijan kanssa ryhmätyönä esityksen, joka julkaistaan verkossa.

5 pistettä

Lajin yhteistyökumppanit

  • Tredu logo

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo