208

Pelituotanto

Tämän lajin tehtävät perustuvat media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon sekä tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon. Perustutkinnon ammattinimikkeet ovat mediapalvelujen toteuttaja, kuvallisen ilmaisun toteuttaja sekä ohjelmistokehittäjä.

Pelialalle työllistyminen on monipuolista. Työtehtäviä löytyy esimerkiksi ohjelmoinnin, suunnittelun, graafisen osaamisen, markkinoinnin ja liiketoiminnan osaamisalueilla.

Yleiskuvaus kilpailulajista

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa.

Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus.

Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.

Osaamis­vaatimukset

Joukkueella tulee olla osaamista seuraavista osa-alueista tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ja media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon tutkinnon perusteiden kuvailemassa laajuudessa:

  • pelisuunnittelu ja dokumentointi
  • ohjelmointi
  • 2D/3D-grafiikka
  • animaatio
  • sisällöntuotanto
  • markkinointi ja esiintyminen.

Joukkueen on osattava tuottaa toimeksiannon mukaisesti kohdealustalle optimoitua aineistoa. Projekti on osattava esitellä asiakkaalle ammattimaisesti.

Tehtäväpankki

Löydät lajin menneiden Taitaja-tapahtumien tehtävät Skills Finlandin Taitaja-tehtäväpankista.

Lajivastaavat

Lajiohjausryhmä

  • Lajiohjausryhmä nimetään syksyllä 2024.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit