301
Asiakaspalvelu ja myynti / Finaali
Finalistit
Heikkinen Veeti
Valkeakosken ammattiopisto
Hirvimäki Vilho
Perho liiketalousopisto
Kehusmaa Araujo Milena
Mercuria
Kerttula Neea
Business College Helsinki
Khabibrakhmanova Ilmira
Koulutuskeskus Salpaus
Kotivuori Pihla
Riveria
Myllykangas Elias
Tampereen seudun ammattiopisto
Rautiainen Siiri
Savon ammattiopisto
Kilpailupaikka
6.5.
K-Citymarket Länsikeskus
Markkulantie 150, 20320 Turku
7.-8.5.
Messukeskus, C-Halli
Kilpailutehtävän kuvaus
Kilpailutehtäviin sisältyvät fyysisen tuotteen myyminen kuluttaja-asiakkaalle, palvelutuotteen esitteleminen, asiakaspalautteen käsittely sekä oman osaamisen arviointi ja esitteleminen. Kilpailutehtävät on suunniteltu niin, että ne vastaavat aitoja työelämätilanteita. Finaalikuvausten tehtävänantoja voidaan muuttaa n. 30 %. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää.
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelu ja myynti/myyntityö tutkinnon osiin (1.8.2018, 1.8.2022 ja 1.8.2024 tutkinnon perusteiden mukaan). Lajin osaamisvaatimukset perustuvat kiitettävään (K5) tasoon. Arvioinnissa huomioidaan myös kilpailun yhteiset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi sekä työturvallisuus.
Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä. Jokaisessa moduulissa on vähintään kolme tuomaria, jotka arvioivat kunkin kilpailusuorituksen erikseen. Kilpailun tulos määräytyy yhteenlaskettujen pisteiden mukaisesti.
Lajin aikataulu
Finaali kilpaillaan aikavälillä 6.-8.5.2025. Lajien päiväkohtaiset aikataulut tulevat näkyviin lajialueiden ilmoitustauluille.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit ja laitteet kilpailija saa käyttöönsä kilpailutehtävien yhteydessä.
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:
- kuvallinen henkilöllisyystodistus
- oma puhelin + laturi
Kestävä kehitys
Lajitehtävät, kumppanit ja tuotteet on suunniteltu kestävä kehitys huomioiden. Lajialueen sisustukseen ei osteta uutta, vaan kaikki tapahtumassa käytettävät kalusteet ja materiaalit saadaan eri sidosryhmien käytössä olevista kalusteista ja materiaaleista. Opiskelijat otetaan mukaan jo suunnitteluvaiheessa ja he ovat mukana toteuttamassa tapahtumaa. Teemme yhteistyötä pluslajin kanssa ja huomioimme myös lajialueen esteettömyyden. Korostamme alueella yhteisöllisyyttä ja pidämme huolta ryhmäytymisestä kaikkien kilpailijoiden, huoltajien sekä toimitsijoiden kesken.
Yrittäjyys
Yrittäjyys otetaan lajissa huomioon yrittäjämäisessä työotteessa. Kilpailutehtävät on suunniteltu aitojen työelämätilanteiden pohjalta.
Työturvallisuus
Työturvallisuus ja työhyvinvointi on huomioitu lajissa työprosessien avoimuutena ja mahdollisten vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisenä sekä ergonomisen työotteen huomioimisena.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Moduuli 1/Pirkka tuotemyynti
Tehtävä
K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta.
K-kauppojen omissa Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus. Pirkka-tuotesarjan yli 2 800 tuotteella on merkittävä asema osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa.
Lisätietoa
K-Citymarket | Cittari hoitaa
KCitymarket Turku Länsikeskus
Pirkka | Pirkka-tuotteet | K-Ruoka
Kilpailija työskentelee K-Citymarket Länsikeskuksessa myyjänä. Kilpailijan tehtävänä on esitellä ja myydä kuluttaja-asiakkaille myymälän valikoimassa olevia Pirkka proteiinipatukoita (45g) ja Pirkka Parhaat Smoothieita (250ml).
Myyjä valmistautuu myynti- ja palvelutilanteeseen, kontaktoi ja palvelee asiakkaita, kartoittaa heidän tarpeitaan sekä esittelee ja myy esilläolevia tuotteita suomeksi ja englanniksi.
Aika ja paikka
Tiistaina 6.5.2025 klo 8.30–15.15 K-Citymarket Länsikeskuksessa määritetyllä alueella.
Arviointiperusteet
Käytettävissä oleva aika: 30 min + 2 min itsearviointi ja tuomaripalaute
Pisteet: 25
Arviointikriteerit
- Valmistautuminen myynti- ja palvelutilanteeseen
- Myyvän esillepanon tehokas rakentaminen toimintaympäristö huomioiden
- Hinta- ja tuotetietojen merkitseminen
- Asiakaslähtöinen toiminta
- Vuorovaikutus asiakkaan kanssa
- Asiakaspalvelu suomeksi ja englanniksi
- Asiakkaiden kontaktoiminen ja tarpeiden kartoittaminen
- Tuotetuntemus, tuotteiden esittely ja myyntityö
- Vastaväitteiden käsittely, kaupan päättäminen ja lisämyynti
- Työturvallisuus ja työergonomia
- Oman suoriutumisen arviointi
Moduuli 2/Asiakaspalautteeseen vastaaminen
Tehtävä
K-ryhmä
K-ryhmä on Suomen toiseksi suurin päivittäistavarakaupan toimija. Päivittäisestä asiakaskokemuksesta vastaavat noin 900 itsenäistä K-ruokakauppiasta. K-ruokakauppoja on Suomessa noin 1 200 ja niissä käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Yli 700 kauppaa tarjoaa lisäksi ruoan verkkokaupan palvelua.
K-Citymarket
K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 82 K-Citymarketia.
Lisätietoa:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/k-citymarket-turku-lansikeskus
Tehtävä
Kilpailija työskentelee K-Citymarket Länsikeskuksen asiakaspalvelussa ja hänen tehtävänään on asiakastyytyväisyydestä huolehtiminen vastaamalla asiakkaan yhteydenottoon sähköpostitse. Kilpailijoiden käytössä on yrityksen verkkosivut.
Aika ja paikka
Tiistaina 6.5.2025 klo 11.30-12.00 K-Citymarket Länsikeskuksessa määritetyllä alueella.
Arviointiperusteet
Käytettävissä oleva aika: 30 min
Pisteet: 10
Arviointikriteerit
- Käsittelee ja hoitaa haasteellisen asiakaspalvelutilanteen palvelukonseptin mukaisesti kehittäen asiakastyytyväisyyttä
- Asiakaspalvelun hoitaminen sähköisesti
- Asiakkaan tarpeiden huomioiminen
Moduuli 3/Elisa Viihde Plus -palvelun esitteleminen
Tehtävä
Elisa on suomalainen tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden markkinajohtaja. Elisa tuottaa digitalisaatiolla ratkaisuja, jotka ovat tärkeitä ihmisille ja yhteiskunnan kestävälle kehitykselle. Innostus hyödyntää uutta tekniikkaa ja työtapoja on kulkenut mukana yrityksen yli 140-vuotisella taipaleella. Elisa Viihde Plus on kotimainen tv-palvelu – uniikki kokonaisuus, joka on saatavilla vain Elisan kautta. Elisalta saat myös maan kattavimman valikoiman suoratoistopalveluita ja maksukanavia samasta paikasta.
Lisätietoa:
elisaviihde.fi
Tehtävä:
Kilpailija työskentelee myyjänä Elisan myymälässä K-Citymarket Turku Länsikeskuksessa. Kilpailijan tehtävänä on esitellä Elisa Viihde Plus –palvelua ja siihen saatavilla olevaa Ruutu+ palvelua. Kilpailija palvelee asiakkaita, kartoittaa heidän tarpeitaan sekä esittelee ja myy palvelutuotetta.
Aika ja paikka
Keskiviikkona 6.5.2025 8.30-15.15 Citymarket Länsikeskuksen Elisan myyntipiste.
Arviointiperusteet
Käytettävissä oleva aika: 30 min + 2 min itsearviointi ja tuomaripalaute
Pisteet: 25
Arviointikriteerit
- Tuotetuntemus ja myyntityö
- Palvelun esittely ja havainnollistaminen
- Asiakkaan huomioiminen, tarpeiden selvittäminen ja kiinnostuksen herättäminen
- Myönteisen asiakaskokemuksen edistäminen
- Kestävä kehitys
- Oman suoriutumisen arviointi
Moduuli 4/Myyntitiimissä toimiminen, myyntimateriaalin valmistaminen ja palvelun esitteleminen
Tehtävä
S-ryhmä on asiakkaiden omistama suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on Suomessa ja Virossa noin 2 000 toimipaikkaa. S-ryhmään kuuluu muun muassa marketkaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan, liikennekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita.
Turun Osuuskauppa, tuttavallisemmin TOK, on asiakasomistajien omistama alueellinen osuuskauppa, jonka tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Turun Osuuskauppa on osa S-ryhmää.
Lisätiedot:
Etusivu – TOK
https://s-ryhma.fi
Moduuli koostuu kolmesta osasta.
Ensimmäisessä osassa kilpailija toimii Turun osuuskaupan myyntitiimin jäsenenä. Uudessa vähittäiskaupassa ollaan ottamassa käyttöön palvelu, josta halutaan tiedottaa asiakkaille. Myyntitiimin tavoitteena on ideoida mitä asiasta tiedotetaan.
Toisessa osassa kilpailijan tehtävänä on luoda annettujen ohjeiden mukaisesti esittelymateriaali palvelusta. Kilpailijalla on käytössään tietokone sekä mahdollisesti myös muuta materiaalia. Ennakkoon tehtyä materiaalia ei saa käyttää.
Kolmannessa osassa kilpailijan tehtävänä on kontaktoida Taitaja-tapahtumassa palvelun kohderyhmään kuuluvia henkilöitä ja esitellä heille palvelun käyttöä hyödyntäen valmistamaansa esittelymateriaalia. Kilpailutehtävässä kohderyhmänä ovat lajialueen läheisyydessä olevat ihmiset.
Aika ja paikka
Keskiviikko 7.5. klo 9.30-15.30 Turun messukeskuksessa määritetyllä alueella
Arviointiperusteet
Käytettävissä oleva aika:
Osa 1: Myyntitiimi 20min
Osa 2: Esittelymateriaalin tekeminen 80 min
Osa 3: Potentiaalisten asiakkaiden kontaktoiminen ja palvelun esitteleminen 30min
Pisteet: 30
Arviointikriteerit
- Innovatiivisuus ja yrittäjämäinen toiminta
- Vuorovaikutustaidot
- Esittelymateriaalin hyödyntäminen, selkeys ja toimivuus käytännössä
- Asiakkaiden kontaktoiminen
- Palvelun esittely ja havainnollistaminen
- Neuvoo ja ohjeistaa palvelun käytössä selkeästi, informatiivisesti ja mielenkiintoa herättäen
- Työhön- ja toimintaympäristöön liittyvien kehitysehdotusten tekeminen
Moduuli 5/Oman osaamisen esittely
Tehtävä
K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta.
Me K-ryhmässä arvostamme monimuotoisuutta ja uskomme, että erilaiset taustat ja näkökulmat ovat avain menestykseen. Pyrimme luomaan työympäristön, jossa jokaisella on mahdollisuus kehittyä. Yhdenvertaisuus, syrjimättömyys ja oikeudenmukaisuus ovat keskeisiä periaatteitamme rekrytoinnissa, palkitsemisessa ja urakehityksessä. Tänä kesänä etsimme joukkoomme juuri sinua – tekijää, jonka sydän sykkii asiakkaille. Haluat päästä oppimaan uutta sekä palvelemaan asiakkaitamme hymyssä suin. Olet omalta osaltasi vaikuttamassa siihen, että asiakkaamme asiointi kaupassa on helppoa.
Kilpailija on hakenut K-Citymarketin kassaosastolle asiakaspalvelijan työtehtävään.
Kilpailija on valittu 69 hakijan joukosta kahdeksan parhaan hakijan joukkoon hakuprosessin toiseen vaiheeseen, johon kuuluu oman osaamisen esittely. Tehtävässä voi hyödyntää aikaisemmissa kilpailutehtävissä saatua palautetta.
Aika ja paikka
Torstai 8.5.2024 klo 8.15–10.00 Turun messukeskuksessa määritetyllä alueella
Arviointiperusteet
Käytettävissä oleva aika: Esiintymisen valmistelu 25min + esiintyminen 5min
Pisteet: 10
Arviointikriteerit
- Oman osaamisen arvioiminen
- Asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemukseen vaikuttavien tekijöiden huomioiminen
- Haastavan asiakaspalvelutilanteen hoitaminen
- Vuorovaikutustaidot