206

Webbutveckling / Semifinal

Semifinalkoordinator

Tävlingstid

Torsdag 30.1.2025

Tävlingsplats

Tävlingen hålls på distans, och de tävlande deltar från sin egen skola och använder sina egna eller av skolan erbjudna datorer.

Tidtabell

8:45 Teams-anslutningen öppnas
9:00 – 9:15 Uppgiften ges
9:15 – 11:45 Uppgiften utförs (2,5 h)
11:45 – 12:30    Lunch
12:30 – 15:30 Uppgiften utförs (3 h)
15:30 – 15:45  Sammanfattning av dagen

Material och utrustning

Tävlingen hålls på distans, och de tävlande deltar från sin egen skola och använder sina egna eller av skolan erbjudna datorer. Det är tillåtet för de tävlande att använda egna hörlurar, egen skärm och mus.

Program som används i tävlingen: Alla program ska vara nyaste stabila versioner.

Program som används i semifinalen är basverktyg för full-stack-web-utveckling:

  • Kodeditor (t.ex. Visual Studio Code, Notepad++)
  • Dataöverföringsprogram (FileZilla, Putty, WinSCP)
  • Webbläsare: Chrome och de vanligaste övriga webbläsarna (t.ex. Firefox, Edge)
  • XAMPP (innehåller MariaDB och PHP)
  • Git för versionskontroll

Om särskilda program behövs i tävlingsuppgifterna, meddelas semifinaldeltagarna om dem i tid före tävlingen.

Praktiska råd

GitHub kontouppgifter:
De tävlande ska meddela och publicera egna GitHub kontouppgifter för semifinalen. Noggrannare anvisningar och tidtabell publiceras i samband med semifinalinbjudan.

Den tävlande ska ta med följande saker:

  • Identitetsbevis: Kontroll av den tävlandes identitet är en uppgift för skolans övervakare. Den tävlande ska ändå vara förberedd på att vid behov uppvisa ett giltigt identitetsbevis, som t.ex. ett ID-kort, körkort eller fotoförsett FPA-kort
  • Dator och program: Den tävlande deltar i tävlingen med sin egen dator, där alla nödvändiga program redan är installerade. Den tävlande ska kontrollera att den egna semifinalplatsen har ett nätverk som den egna datorn kan kopplas till. Vi rekommenderar en egen mobil bredbandsanslutning som reservsanslutning.
  • Skisseringsredskap: Den tävlande får ta med pennor och papper för planering och skissering.

Användning av artificiell intelligens:
Den tävlande får använda AI-verktyg som stöd för sitt arbete. Om användningen av AI ska man dock meddela på förhand genom att kommentera ifrågavarande punkter i koden, och lösningen ska vara den tävlandes egen produkt.

Frameworks och bibliotek:
Den tävlande har frihet att använda olika frameworks (t.ex. React, Angular, Vue.js), som stöder kraven i uppgiften och möjliggör utveckling av tillämpningens struktur och logik.

OBS! Det är inte tillåtet att använda UI-komponentbibliotek, som t.ex. Tailwind, Bootstrap och Material UI. Den tävlande ska själv förverkliga stilar och gränssnittets komponenter utan färdiga bibliotekslösningar.

Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet

Semifinaluppgiften består av två huvudmoduler, Front-End- och Back-End-förverkliganden, som hör ihop med varandra och simulerar en fullständig Full-Stack-utvecklares arbete. Fastän modulerna genomförs särskilt, beaktas i bedömningen också kvaliteten på det allmänna förverkligandet, såsom versionskontroll, dokumentation och beaktande av hållbar utveckling.

Den tävlande har sammanlagt 5,5 timmar tid, som hen fördelar på utförandet av Front-End- och Back-End-uppgifter enligt sina egna behov.

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):

Modul 1/Front-End-förverkligande (50 poäng)

Uppgift

Bedömningen koncentreras på webbläsarsidans förverkligande och programmering. Den tävlande ska använda teknologier som t.ex. HTML5, CSS3, JavaScript och tillåtna frameworks.

  • Användargränssnittets struktur och funktionalitet
  • Kodens kvalitet och tydlighet
  • Användargränssnittets och samverkan med serversidan
  • Användbarhet och kundupplevelse 

Modul 2/Back-End-förverkligande (40 poäng)​

Uppgift

Bedömningen koncentreras på serversidans programmering och databas.  Den tävlande ska kunna visa kunnande i serversidans teknologier, såsom JSON, PHP och MySQL.

  • Planering och hantering av databas
  • Serversidans logik och behandling av data
  • Datasäkerhet och effektivitet

Modul 3/Projekthantering och dokumentation (10 poäng)​

Uppgift

Användning av versionskontroll, dokumentation och beaktande av hållbar utveckling bedöms som en helhet.

  • Versionskontrollens användning och tydlighet
  • Dokumentation av koden och lösningen
  • Behärskande av arbetet och tidsplanering

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • k-ryhmä logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo