208
Spelbranschen / Semifinal
Semifinalkoordinator
Tävlingstid
Torsdag 30.1.2025
Tävlingsplats
Semifinalerna i grenen genomförs på distans i de tävlandes egna läroanstalter.
Tidtabell
Semifinalerna arrangeras vecka 5/2025, torsdag 30.1.2025.
Semifinalen arrangeras preliminärt i de studerandes egna läroanstalter och följeslagarna
informerar de tävlande noggrannare om platsen före semifinaldagen.
Tävlingens tidtabell
9.00–9.30 Anmälning
Den tävlande ska bestyrka sin identitet i samband med anmälan.
Allmän info till de tävlande och följeslagarna.
9.30–16.00 Tävlingstiden är 6 timmar. Tävlingsdagen innehåller en 30 minuter lång lunchpaus.
Eventuell servering av kaffe och mellanmål ordnas i tävlingsområdets pausrum nära tävlingsplatsen. De tävlande håller paus på de tider som huvuddomaren meddelar.
Material och utrustning
Grenområde är det klassrum som används i tävlingen och ett pausrum nära det. Semifinalorten erbjuder varje tävlande program, internet-anslutning, dator, skärm, tangentbord, mus och hörlurar, samt eventuella reservexemplar om det skulle bli fel på något.
Dataprogram som är tillåtna i tävlingen:
Spelmotorer
- Unity
- Unreal Engine
- Godot
3D-modellering
- Blender
- 3DS Max
- Maya
- Makehuman
- Cinema 4D
- Zbrush
2D-grafik
- Photoshop
- Inkscape
- GIMP 2
- Krita
- Piskel
- Clipstudio Paint
Programmering
- Visual Studio
- VSCode
Musik och ljudeditering
- Audacity
- Audition
- LMMS
- sfxr.me
Övriga
- Alla Creative Cloud program
- Alla program som är gratis/har öppen källkod
- Microsoft Office
- Substance Painter
Praktiska anvisningar
Den tävlande ska ta med följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
fotoförsett identitetsbevis
Följande arbetsredskap om man så vill:
- Skisseringsredskap, pennor och papper
- Egna hörlurar
- Eget tangentbord och egen mus
- Egen ritplatta
- Matsäck
Mobiltelefonerna samlas in för den tid tävlingen pågår. Det är tillåtet att använda internet under tävlingen, men det är förbjudet att kommunicera med någon annan än det egna tävlingsparet. Att be om hjälp med hjälp av internet räknas höra till detta förbud, men att söka efter lösningar som redan finns är helt tillåtet.
Man får använda assetts som laddats ner från nätet (bl.a. Assett Store -paket, kod, grafik, musik och ljud) om man bara ser till att följa upphovsrättslagen. Det är emot tävlingens anda att kopiera en kod utan att förstå den, varför man i bedömningen beaktar att koden tydligt kommenteras.
Alla gratis AI-applikationer och tjänster får användas för att göra innehållet, om de bara följer upphovsrättslagen.
Tävlingsarbetet lämnas in som en .zip-fil, som innehåller spelets alla projektfiler, källkod, assetts, presentationen samt andra filer gällande arbetet.
Tävlingsarbetet ges ett namn i formen ”208_Spelbranschen_SF_FörnamnSläktnamn_och_FörnamnSläktnamn”.
Tävlingsarbetet ska förseglas och sparas på skrivbordet innan tävlingstiden tar slut. Överskridning av tävlingstiden leder till diskvalificering. Semifinalövervakarna sköter om att de tävlingsarbeten som inlämnats i tid skickas vidare efter tävlingen, ännu under samma dag.
Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet
I semifinalen får de tävlande ”av kunden” ett uppdrag som innehåller vissa bestämda egenskaper som kunden förväntar sig få se i prototypen. Exempelvis en viss grafikstil, vissa spelmekaniker, för en viss målpublik o.d.
Beskrivning av bedömningens genomförande:
- Kvalitativ bedömning: 90%
- Kvantitativ bedömning: 10%
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):
Modul 1/Pre-production (10p)
Uppgift
Det egentliga spelet hör till den här modulen. I bedömningen ingår spelbarhet så som spelmekanikernas och kamerans funktion, samt spelets grafik.
Module 2/ Prototype Production (70p)
Uppgift
Det egentliga spelet hör till den här modulen. I bedömningen ingår spelbarhet så som spelmekanikernas och kamerans funktion, samt spelets grafik.
Module 3/Post Production (20p)
Uppgift
I denna modul bedöms presentationen av spelet för kunden. Till exempel presentation av spelets tema och kompatibilitet.