504

Servitör / Semifinal

Semifinalkoordinator

Tid

Tisdag 28.1.2025

Tävlingsplatser

​​Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Keuda​ 
Paatela rakennus
Sibeliuksenväylä 55 b
04410 Järvenpää
Kontaktperson: Sini Ainasto; sini.ainasto@keuda.fi; 040 1744 572 

​​Ammattiopisto Gradia​ 
Taulumäentie 45
40200 Jyväskylä
Kontaktperson: Raisa Cantos; Raisa.cantos@gradia.fi; 040 3415 993

OSAO
Kotkantie 2 C
90250 Uleåborg
Kontaktperson: Pentti Ojala; Pentti.Ojala@osao.fi; 050 3092 396

Ammattiopisto Samiedu
Pohjolankatu 4-6
57200 Nyslott
Kontaktperson: Laura Tynkkynen; Laura.tynkkynen@samiedu.fi; 050 4145 719

Tidtabell

9.00 Anmälan

9.30 Allmän info till de tävlande och följeslagarna

9.45 Modul 1 börjar

Modul 1. Kundbetjäningsuppgifter i bistro 90 min + 30 min förberedelser

Modul 2. Baruppgift 20 min

Modul 3. Arbete med beställningsservering, 20 min

15.30–16.00 Semifinaldagen avslutas

Lunch enligt särskild tidtabellTävlingsuppgifterna i grenen grundar sig på examensgrunderna för grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen, kompetensområdet för kundservice (servitör).

Material och utrustning

  • Kundbord och -stolar
  • Sidobordspunkt, gemensam för alla
  • Bordsdukar
  • Engångsservetter
  • Bestick
  • Tallrikar 
  • Glas
  • Serveringsbestick och serveringskärl som behövs
  • Bordsdekoration
  • Barutrustning, alkoholmått, shaker
  • Kaffe- och tekoppar 

Praktiska anvisningar

Den tävlande ska ta med sig:

  • ID-kort, körkort eller liknande för bestyrkande av identiteten (även FPA-kortet duger)  
  • Servitörens arbetskläder (den egna läroanstaltens arbetskläder)
  • Serveringshandskar  
  • Vinkorköppnare  
  • Penna
  • Litet anteckningsblock  
  • Tändstickor

Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet

Under tävlingstiden arbetar servitören med kundbetjäningsuppgifter i restauranger som verkar enligt olika affärsidéer. Hen kan iordningsställa kundutrymmen samt presentera, sälja och servera produkter och tjänster åt kunder genom att använda olika serveringstekniker. Hen kan beakta enskilda kunder och kundgrupper samt samarbeta med kökspersonalen och andra servitörer.  

Servitören betjänar inhemska och internationella kunder, agerar på ett ansvarsfullt sätt och kan aktivt beakta olika kunders behov. I sitt arbete kan servitören iaktta utskänknings- och hygienbestämmelserna samt beakta verksamhetsprinciperna för hållbar utveckling, företagsamhet, arbetssäkerhet och arbetshälsa.

Uppgifterna kan vid behov preciseras en månad före semifinalen.

Huvudsakliga bedömningskriterier:

Bedömningen baserar sig på examensdelarna Kundservice och försäljning OCH Servering av mat i portioner och av drycker i Grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen. Kraven på kunnande baserar sig på kravnivån berömliga (B5) i examensgrunderna  och är indelad i uppgiftsmoduler.

En noggrannare bedömning görs enligt CIS-poängberäkningssystemet. Tävlingsuppgiften bedöms på skalan 0–100 p.

Beskrivning av bedömningens genomförande (Reglerna punkt 7.5)

Kvalitativ bedömning 50 %
Kvantitativ bedömning 50 %

Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):

Modul 1/Kundbetjäning och servering i bistro (50 poäng)

Uppgift

Affärsidé: Klassisk gastronomisk bistro. Principerna för ansvarsfullhet och hållbar utveckling har beaktats i affärsverksamheten, servicekonceptet och maträtternas råvaror. Till den tävlande anländer 4 kunder till en supé.

Den tävlande arbetar i kundserviceuppgifter i restaurangen. Den tävlande har klätt sig i lämpliga arbetskläder som passar affärsidén. Hen har ett vårdat yttre.  Den tävlande har med sig servitörens arbetsredskap. Hen tar emot kunderna och visar dem till bordet. Hen presenterar produkterna och tar emot kundernas beställningar. Den tävlande ser till att dukningen är enligt kundens beställning. Hen serverar mat och drycker och ser till att kundborden och utrymmena är snygga och prydliga. 

Kunderna beställer mat och drycker på plats från restaurangens meny. Serveringssättet är tallriksservering. Till maten serveras bröd och brödfett.

Bistrons meny:

FÖRRÄTTER

Quiche Lorraine
Sikceviche
Créme Ninon

HUVUDRÄTTER

Coq au vin
Gös Meuniére
Cassoulet och pistoua med jordärtskocka och vita bönor

EFTERRÄTTER

Tarte tatin
Clafoutis med bär
Créme brúlee

ATT DRICKA:

Källvatten
Mineralvatten
Öl
Vitvin
Rödvin
Bryggkaffe / Infusionste

Modul 2/Baruppgift, tillverkning av dryckesblandningar (30 poäng)

Uppgift

Den tävlande tillverkar i baren eller i ett motsvarande utrymme åt kunderna två dryckesblandningar från en lista med 5 dryckesblandningar som getts på förhand. Vid arbetspunkten finns det tillräckligt med utrustning och råvaror för tillverkning av dryckesblandningarna. Den tävlande använder rätta arbetsmetoder, -redskap och råvaror.  Hen presenterar råvarorna och de färdiga dryckesblandningarna. Den tävlande städar arbetsstället.

Gin & tonic
4 cl Gin
Fyll glaset med Tonic-vatten 
Tillverkningssätt: byggs upp
Glas: Highball-glas
Dekoration: citron- eller limeskiva

Amaretto Sour
4 cl Amaretto
3 cl Citronjuice
2 dl Äggvita
Tillverkningssätt: shake
Glas: On the rocks.
Dekoration: citron, skalbit

Espresso Martini
3 cl vodka
2 cl kaffelikör 
4 cl espresso
Tillverkningssätt: shake
Glas: cocktail
Dekoration: 3 kaffebönor

Cosmopolitan
3 cl vodka (citrus)
2 cl triple sec
3 cl tranbärsjuice
1 cl limejuice
Tillverkningssätt: shake
Glas: cocktail
Dekoration: Apelsin, skalbit

Negroni Sbagliato
2 cl röd vermouth
2 cl campari
Fyll glaset med Prosecco
Tillverkningssätt: byggs upp
Glas: On the rocks.
Dekoration: Apelsin skalbit

Modul 3/Arbete med beställningsservering (20 poäng)

Uppgift

Den tävlande arbetar i arbetsuppgifter för en servitör i ett konferenshotells kabinett. Den tävlande har i uppgift att betjäna kunder enligt beställningsorder. I sitt arbete beaktar den tävlande principerna för ansvarsfullhet och hållbar utveckling samt ett ergonomiskt arbetssätt. Uppgiften är skriftlig.

Grenens samarbetspartners

  • Chaîne des Rôtisseurs Finland ry logo

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • k-ryhmä logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo