504
Servitör / Semifinal
Semifinalkoordinator
Tid
Tisdag 28.1.2025
Tävlingsplatser
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Keuda
Paatela rakennus
Sibeliuksenväylä 55 b
04410 Järvenpää
Kontaktperson: Sini Ainasto; sini.ainasto@keuda.fi; 040 1744 572
Ammattiopisto Gradia
Taulumäentie 45
40200 Jyväskylä
Kontaktperson: Raisa Cantos; Raisa.cantos@gradia.fi; 040 3415 993
OSAO
Kotkantie 2 C
90250 Uleåborg
Kontaktperson: Pentti Ojala; Pentti.Ojala@osao.fi; 050 3092 396
Ammattiopisto Samiedu
Pohjolankatu 4-6
57200 Nyslott
Kontaktperson: Laura Tynkkynen; Laura.tynkkynen@samiedu.fi; 050 4145 719
Tidtabell
9.00 Anmälan
9.30 Allmän info till de tävlande och följeslagarna
9.45 Modul 1 börjar
Modul 1. Kundbetjäningsuppgifter i bistro 90 min + 30 min förberedelser
Modul 2. Baruppgift 20 min
Modul 3. Arbete med beställningsservering, 20 min
15.30–16.00 Semifinaldagen avslutas
Lunch enligt särskild tidtabellTävlingsuppgifterna i grenen grundar sig på examensgrunderna för grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen, kompetensområdet för kundservice (servitör).
Material och utrustning
- Kundbord och -stolar
- Sidobordspunkt, gemensam för alla
- Bordsdukar
- Engångsservetter
- Bestick
- Tallrikar
- Glas
- Serveringsbestick och serveringskärl som behövs
- Bordsdekoration
- Barutrustning, alkoholmått, shaker
- Kaffe- och tekoppar
Praktiska anvisningar
Den tävlande ska ta med sig:
- ID-kort, körkort eller liknande för bestyrkande av identiteten (även FPA-kortet duger)
- Servitörens arbetskläder (den egna läroanstaltens arbetskläder)
- Serveringshandskar
- Vinkorköppnare
- Penna
- Litet anteckningsblock
- Tändstickor
Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet
Under tävlingstiden arbetar servitören med kundbetjäningsuppgifter i restauranger som verkar enligt olika affärsidéer. Hen kan iordningsställa kundutrymmen samt presentera, sälja och servera produkter och tjänster åt kunder genom att använda olika serveringstekniker. Hen kan beakta enskilda kunder och kundgrupper samt samarbeta med kökspersonalen och andra servitörer.
Servitören betjänar inhemska och internationella kunder, agerar på ett ansvarsfullt sätt och kan aktivt beakta olika kunders behov. I sitt arbete kan servitören iaktta utskänknings- och hygienbestämmelserna samt beakta verksamhetsprinciperna för hållbar utveckling, företagsamhet, arbetssäkerhet och arbetshälsa.
Uppgifterna kan vid behov preciseras en månad före semifinalen.
Huvudsakliga bedömningskriterier:
Bedömningen baserar sig på examensdelarna Kundservice och försäljning OCH Servering av mat i portioner och av drycker i Grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen. Kraven på kunnande baserar sig på kravnivån berömliga (B5) i examensgrunderna och är indelad i uppgiftsmoduler.
En noggrannare bedömning görs enligt CIS-poängberäkningssystemet. Tävlingsuppgiften bedöms på skalan 0–100 p.
Beskrivning av bedömningens genomförande (Reglerna punkt 7.5)
Kvalitativ bedömning 50 %
Kvantitativ bedömning 50 %
Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):
Modul 1/Kundbetjäning och servering i bistro (50 poäng)
Uppgift
Affärsidé: Klassisk gastronomisk bistro. Principerna för ansvarsfullhet och hållbar utveckling har beaktats i affärsverksamheten, servicekonceptet och maträtternas råvaror. Till den tävlande anländer 4 kunder till en supé.
Den tävlande arbetar i kundserviceuppgifter i restaurangen. Den tävlande har klätt sig i lämpliga arbetskläder som passar affärsidén. Hen har ett vårdat yttre. Den tävlande har med sig servitörens arbetsredskap. Hen tar emot kunderna och visar dem till bordet. Hen presenterar produkterna och tar emot kundernas beställningar. Den tävlande ser till att dukningen är enligt kundens beställning. Hen serverar mat och drycker och ser till att kundborden och utrymmena är snygga och prydliga.
Kunderna beställer mat och drycker på plats från restaurangens meny. Serveringssättet är tallriksservering. Till maten serveras bröd och brödfett.
Bistrons meny:
FÖRRÄTTER
Quiche Lorraine
Sikceviche
Créme Ninon
HUVUDRÄTTER
Coq au vin
Gös Meuniére
Cassoulet och pistoua med jordärtskocka och vita bönor
EFTERRÄTTER
Tarte tatin
Clafoutis med bär
Créme brúlee
ATT DRICKA:
Källvatten
Mineralvatten
Öl
Vitvin
Rödvin
Bryggkaffe / Infusionste
Modul 2/Baruppgift, tillverkning av dryckesblandningar (30 poäng)
Uppgift
Den tävlande tillverkar i baren eller i ett motsvarande utrymme åt kunderna två dryckesblandningar från en lista med 5 dryckesblandningar som getts på förhand. Vid arbetspunkten finns det tillräckligt med utrustning och råvaror för tillverkning av dryckesblandningarna. Den tävlande använder rätta arbetsmetoder, -redskap och råvaror. Hen presenterar råvarorna och de färdiga dryckesblandningarna. Den tävlande städar arbetsstället.
Gin & tonic
4 cl Gin
Fyll glaset med Tonic-vatten
Tillverkningssätt: byggs upp
Glas: Highball-glas
Dekoration: citron- eller limeskiva
Amaretto Sour
4 cl Amaretto
3 cl Citronjuice
2 dl Äggvita
Tillverkningssätt: shake
Glas: On the rocks.
Dekoration: citron, skalbit
Espresso Martini
3 cl vodka
2 cl kaffelikör
4 cl espresso
Tillverkningssätt: shake
Glas: cocktail
Dekoration: 3 kaffebönor
Cosmopolitan
3 cl vodka (citrus)
2 cl triple sec
3 cl tranbärsjuice
1 cl limejuice
Tillverkningssätt: shake
Glas: cocktail
Dekoration: Apelsin, skalbit
Negroni Sbagliato
2 cl röd vermouth
2 cl campari
Fyll glaset med Prosecco
Tillverkningssätt: byggs upp
Glas: On the rocks.
Dekoration: Apelsin skalbit
Modul 3/Arbete med beställningsservering (20 poäng)
Uppgift
Den tävlande arbetar i arbetsuppgifter för en servitör i ett konferenshotells kabinett. Den tävlande har i uppgift att betjäna kunder enligt beställningsorder. I sitt arbete beaktar den tävlande principerna för ansvarsfullhet och hållbar utveckling samt ett ergonomiskt arbetssätt. Uppgiften är skriftlig.