P3
Affärsverksamhet / Semifinal
Semifinalkoordinator
Tävlingstid
Tisdag 28.1.2025
Onsdag 29.1.2025
Torsdag 30.1.2025
Tävlingsplats
Ammattiopisto Spesia
Mannilantie 27
04400 Järvenpää
Kontaktperson: Miia Nousiainen; miia.nousiainen@spesia.fi; 044 7772 968
Tidtabell
Tid: 28.01.2025, 29.01.2025 eller 30.01.2025
Tävlingsuppgifterna utförs kl. 9–16.00. En noggrannare tidtabell för dagen ges i samband med semifinalinbjudan.
Material och utrustning
Tävlingsarrangören skaffar till tävlingsplatsen de arbetsredskap som behövs, tävlingsmaterial, möbler och material för kundinformation.
Praktiska anvisningar
Den tävlande ska ta med följande tillbehör till tävlingsplatsen:
- Fotoförsett identitetsbevis
- Arbetskläder som den egna läroanstalten gett med
- Personliga hjälpmedel under tävlingen förutsatt att man meddelat om detta på förhand eller om de har angetts i reglerna
- Om man vill får man ta med sig matsäck och något eget tidsfördriv.
Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet
I semifinaluppgiften förväntas den tävlande ha kunnande i kundbetjäning, kommunikation på svenska och engelska samt grundläggande färdigheter i arbete i en arbetsgemenskap, i butiksarbete och i lönsam verksamhet.
Tävlingen är individuell. Semifinalen består av individuella uppgifter och en gruppuppgift.
I tävlingen kan studerande som behöver särskilt stöd eller krävande särskilt stöd i studierna inom yrkesutbildningen delta.
I semifinaluppgifterna beaktas den tävlandes grundläggande färdigheter i en lönsam verksamhet, arbete i en arbetsgemenskap, kundbetjäning, kommunikation på finska/svenska och engelska samt i att utnyttja möjligheterna inom digital handel.
Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Bedömningen av semifinaluppgiften baserar sig på kraven på yrkesskicklighet i obligatoriska examensdelar i den grundexamen i affärsverksamhet som är i kraft. Kraven på kunnande baserar sig på kravnivån nöjaktiga i examensgrunderna.
En noggrannare bedömning görs enligt CIS-poängberäkningssystemet. Tävlingsuppgiften bedöms på skalan 0–100 p.
I bedömningen finns kvantitativa föremål för bedömning som kan mätas eller konstateras, samt kvalitativa föremål för bedömning som baserar sig på verksamhetssätt som bestämts på förhand eller på att uppnå ett slutresultat.
Domarna bedömer varje tävlingsprestation enskilt. Tävlingens resultat avgörs av de sammanräknade poängen. Vid jämna poäng väger kundbetjäning mest.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):
Modul 1/Resultatinriktad verksamhet / Verksamhetens lönsamhet
Uppgift
Den tävlande ska digitalt besvara frågor gällande resultatinriktad verksamhet och lönsamhet samt bedöma sitt eget kunnande. Den tävlande får använda en dator, miniräknare och anteckningsmaterial i uppgiften.
Bedömningen är kvantitativ och föremål för bedömning är kännedom om grundläggande saker för en lönsam verksamhet. Det förväntas att den tävlande ska förstå målen för en lönsam företagsverksamhet.
Tid för uppgiften: 15 min
Poäng: 20
Modul 2/Arbete i en arbetsgemenskap / Arbete i en affärsverksamhetsmiljö
Uppgift
Den tävlande har i uppgift att delta som en aktiv gruppmedlem i en förhandlingssituation i arbetsgemenskapen. Målet är att planera en muntlig presentation om hur ansvarsfullhet beaktas i ett företag som ska ges till arbetsgemenskapen.
Bedömningen är i huvudsak kvalitativ och föremål för bedömning är den tävlandes färdigheter i teamarbete, hur ansvarsfullhet beaktas i presentationen och deltagande i presentationen.
Tid för uppgiften: 20 min
Poäng: 30 p.
Modul 3/Kundbetjäning
Uppgift
Den tävlande ska självständigt arbeta med kundbetjäning och produktpresentation i Kierrätyskauppa Spesia Pointti. Återvinningsbutiken har ett sortiment bestående av hela och rena återvunna varor. Till arbetsuppgifterna hör att se till att butiksmiljön är snygg, ta emot återvunna varor och ställa fram dem samt sköta kundservicesituationer. Dessutom hör det till arbetsuppgifterna att presentera MINNAMINNA-produkter och att utnyttja möjligheterna med digital handel.
Bedömningen är både kvantitativ och kvalitativ. Föremål för bedömning är bl.a. kundorienterat arbete i butik, skötsel av betjäningssituationer genom att använda sina språkkunskaper (finska/svenska och engelska) samt skapande av en positiv kundupplevelse.
Tid för uppgiften: 15 min
Poäng: 50 p.