Framtidsstigen vidgade högstadieelevernas syn på yrkesutbildning

Helheten Framtidsstigen var en del av evenemanget Taitaja2025. Den omfattade en turné till högstadieskolor i Egentliga Finland, besök på Taitaja2025-evenemanget samt ett mobilspel. Värdegrunden för Framtidsstigen är att alla har sina egna styrkor, genom vilka man kan hitta sin plats som framtidens aktör.
Sofia Tamminen, koordinator för Framtidsstigen och skolkontakter, reste runt i Egentliga Finland och höll Framtidsstigen-lektioner i 23 olika högstadieskolor. Hon färdades över 3900 kilometer i Åbo, Pemar, Pargas, Kimitoön, S:t Karins, Loimaa, Koski TL, Masku, Bjärnå, Lundo och Salo. Det hölls totalt 114 lektioner, och över 2200 unga fick fundera över möjligheterna inom yrkesutbildning och söka efter sina egna styrkor.
Framtidsstigen omfattade även nyhetsbrev till studiehandledare, möjlighet till skolturné, webbinarier samt en inbjudan till åttondeklassare att delta i Taitaja-evenemanget. Materialen finns tvåspråkigt på Framtidsstigens webbplats.
Taitaja fullt av praktisk yrkesskicklighet
Till Taitaja2025-evenemanget hade särskilt åttondeklassare bjudits in, eftersom det snart är dags för dem att söka till andra stadiets utbildningar. Av de elever som deltog uppgav 78 % att deras uppfattning om yrkesutbildning hade förändrats.
Mobilspelet – Framtidsstigen har utformats för att uppmuntra unga att bekanta sig med olika branscher och följa med det som händer på tävlingsområdena under evenemanget. I spelet skulle deltagarna välja minst sex yrkesområden de var intresserade av, besöka dessa tävlingsområden och svara på frågor eller uppgifter kopplade till spelet.
Deltagarna fick även ge feedback på evenemanget. När de unga tillfrågades vilka yrken som särskilt fastnat i minnet från Taitaja, nämndes exempel från varje tävlingskategori: från speldesign, elinstallation och laboratorietekniker till närvårdare, kock och frisör. I synnerhet väckte svetsning, fordonsbranschen och djurvård stort intresse, utöver torgområdena och tävlingarna. Även praktiska testpunkter och simulatorer inspirerade ungdomarna att prova sina egna färdigheter.