204

Systemspecialist / Final

Finalister

Kekonen Juuso

Lapin koulutuskeskus REDU

Kärkkäinen Rene

Business College Helsinki

Lappeteläinen Lauri

Savon ammattiopisto

Mustonen Oskari

Keuda

Mäkelä Miro

Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto

Oikarainen Niilas

Saimaan ammattiopisto

Rajala Vili

Savon ammattiopisto

Sormunen Aleksi

Hyria

Tävlingsplats

Beskrivning av tävlingsuppgiften

 Uppgiften gäller installation, konfigurering och upprätthållande av Windows och Linux arbetsstation- och serversystem, samt felsökning och cybersäkerhet. Upprätthållande av molnmiljö.

Behärska kundbetjäningssituationer och åtgärder gällande datorunderhåll.

Ha omsorg om hållbar utveckling, arbetssäkerhet, dokumentering, dataskydd, arbets- och elsäkerhetsbestämmelser. Dra nytta av de egna färdigheterna i att söka information och lösa problem. Agera företagarorienterat i kundservicesituationer, och samtidigt ha omsorg om hållbar utveckling och arbetssäkerhet.

Uppgifterna i den här grenen baserar sig på grundexamen i informations- och kommunikationsteknik. Examensbenämning i grundexamen i informations- och kommunikationsteknik är IT-stödperson.

Grenens tidtabell

Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.

Material och maskiner

Material, utrustning, arbetsskeden och grenområde i tävlingen

  • bärbara och/eller bordsdatorer 
  • vanlig kringutrustning till datorn, som skärm, mus och tangentbord 
  • operativsystem: Windows 10/11, Windows Server, Debian/Ubuntu Linux
  • tävlingsuppgifterna arrangeras i servermiljö samt kundservice live
  • de operativsystem som används i tävlingen får den tävlande av arrangören. 
  • operativsystemens versioner är på engelska.
  • brusreducerande hörlurar

Material som behövs i uppgifterna delas ut i samband med att anvisningar för tävlingsuppgiften ges. Tävlingsplatserna lottas den första dagen för hela veckan.

Praktiska råd

Den tävlande ska ta med personlig skyddsutrustning och egna arbetsredskap, t.ex. pennor som den tävlande behöver vid skissering av uppgifterna.

Tekniska problem

  • Om du har tekniska problem eller något annat att fråga, ska du lyfta upp handen. Domaren avgör om han eller hon kan hjälpa dig i saken och om det är en sådan sak som de andra tävlande behöver få information om.

Extern utrustning

  • Koppling av all slags extern utrustning (hårdskiva, USB, pekplatta, telefoner e.d.) till tävlingsdatorn är förbjudet.

Telefoner

  • Telefonerna ska vara avstängda under tävlingsprestationen och de samlas in.

Datafiler och utskrifter

  • Det är förbjudet att föra datafiler och utskrivna uppgifter utanför tävlingsområdet.

Att lyssna på musik 

  • Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar via en egen musikspelare eller via en på förhand installerad app på datorn. Musikspelaren får inte kopplas till tävlingsdatorn. Den tävlande får brusreducerande hörlurar av arrangören för användning.

Artificiell intelligens

  • Det är fritt att använda AI.

Kommunikation

  • Det är förbjudet att under tävlingen kommunicera med utomstående på nätet eller på platsen. Alla frågor ska gå via domarna.

Hållbar utveckling

I tävlingsuppgifterna framträder hållbar utveckling till exempel på följande sätt:

  • Ekologisk hållbarhet: I uppgifterna strävar man till att minimera miljökonsekvenserna genom att favorisera energieffektiva metoder, minimera att avfall uppstår och använda miljövänliga material. 
  • Ekonomisk hållbarhet: I uppgifterna betonas en effektiv användning av resurser och kostnadsmedvetenhet, vilket främjar ekonomiskt hållbara verksamhetssätt.
  • Social och kulturell hållbarhet: I uppgifterna beaktas arbetshälsa, arbetssäkerhet och jämlikhet, vilket främjar en socialt hållbar arbetsmiljö. 

Företagsamhet

Mästare-tävlingarna främjar företagsamhetskunnande och inspirerar unga att utveckla ett företagarmässigt tänkande som en del av sin yrkesutbildning.

Arbetssäkerhet

I planeringen och genomförandet av tävlingsuppgifterna säkerställs att miljöerna för arbetets utförande är säkra både för de tävlande och publiken. Det innefattar riskhantering och iakttagande av säkra arbetssätt. Alla grenfunktionärer och tävlande introduceras i tävlingsplatsens risk- och faromoment samt i säkra arbetssätt. Arbetssäkerheten övervakas och bedöms som en del av tävlingsprestationen.

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Modul 1/Windows

Uppgift

Windows

  • Gällande Windows servrar och arbetsstationer: installation, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering samt arbetssäkerhet.
  • Bedömningsgrunder: föremål för kvantitativ bedömning och poängsättning

25 p

Modul 2/Molntjänster

Uppgift

Molntjänster

  • Gällande molntjänster: hantering, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering.
  • Bedömningsgrunder: föremål för kvantitativ bedömning och poängsättning

25 p

Modul 3/Cybersäkerhet

Uppgift

Cybersäkerhet

  • Uppgiften testar den tävlandes färdigheter att identifiera och reparera säkerhetsluckor, analysera skadliga filer och skydda systemet för cyberhot.
  • Bedömningsgrunder: föremål för kvalitativ och kvantitativ bedömning och poängsättning

10p

Modul 4/Kundservice

Uppgift

Kundservice

  • Arbetsuppgift i kundservice inom IT/ICT-branschen, installation och konfigurering av enheter, företagarinriktad verksamhet, omsorg om hållbar utveckling, arbetssäkerheten och arbetshälsan.
  • Bedömningen är kvantitativ och kvalitativ.

10 p

Modul 5/Artficiell intelligens -snabbetapp

Uppgift

Användning av artficiell intelligens -snabbetapp

  • Gör en AI-assisterad produkt för ett kundbehov. 
  • Bedömningen är kvantitativ och kvalitativ.

5p

Modul 6/Linux

Uppgift

Linux

  • Gällande Linux-systemet: installation, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering.
  • Bedömningen är kvantitativ.

25 p

Grenens samarbetspartners

  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Jimm's logo
  • Elisa logo

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo