204
Systemspecialist / Final
Finalister
Kekonen Juuso
Lapin koulutuskeskus REDU
Kärkkäinen Rene
Business College Helsinki
Lappeteläinen Lauri
Savon ammattiopisto
Mustonen Oskari
Keuda
Mäkelä Miro
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
Oikarainen Niilas
Saimaan ammattiopisto
Rajala Vili
Savon ammattiopisto
Sormunen Aleksi
Hyria
Tävlingsplats
Åbo Mässcentrum, B-hall
Beskrivning av tävlingsuppgiften
Uppgiften gäller installation, konfigurering och upprätthållande av Windows och Linux arbetsstation- och serversystem, samt felsökning och cybersäkerhet. Upprätthållande av molnmiljö.
Behärska kundbetjäningssituationer och åtgärder gällande datorunderhåll.
Ha omsorg om hållbar utveckling, arbetssäkerhet, dokumentering, dataskydd, arbets- och elsäkerhetsbestämmelser. Dra nytta av de egna färdigheterna i att söka information och lösa problem. Agera företagarorienterat i kundservicesituationer, och samtidigt ha omsorg om hållbar utveckling och arbetssäkerhet.
Uppgifterna i den här grenen baserar sig på grundexamen i informations- och kommunikationsteknik. Examensbenämning i grundexamen i informations- och kommunikationsteknik är IT-stödperson.
Grenens tidtabell
Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.
Material och maskiner
Material, utrustning, arbetsskeden och grenområde i tävlingen
- bärbara och/eller bordsdatorer
- vanlig kringutrustning till datorn, som skärm, mus och tangentbord
- operativsystem: Windows 10/11, Windows Server, Debian/Ubuntu Linux
- tävlingsuppgifterna arrangeras i servermiljö samt kundservice live
- de operativsystem som används i tävlingen får den tävlande av arrangören.
- operativsystemens versioner är på engelska.
- brusreducerande hörlurar
Material som behövs i uppgifterna delas ut i samband med att anvisningar för tävlingsuppgiften ges. Tävlingsplatserna lottas den första dagen för hela veckan.
Praktiska råd
Den tävlande ska ta med personlig skyddsutrustning och egna arbetsredskap, t.ex. pennor som den tävlande behöver vid skissering av uppgifterna.
Tekniska problem
- Om du har tekniska problem eller något annat att fråga, ska du lyfta upp handen. Domaren avgör om han eller hon kan hjälpa dig i saken och om det är en sådan sak som de andra tävlande behöver få information om.
Extern utrustning
- Koppling av all slags extern utrustning (hårdskiva, USB, pekplatta, telefoner e.d.) till tävlingsdatorn är förbjudet.
Telefoner
- Telefonerna ska vara avstängda under tävlingsprestationen och de samlas in.
Datafiler och utskrifter
- Det är förbjudet att föra datafiler och utskrivna uppgifter utanför tävlingsområdet.
Att lyssna på musik
- Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar via en egen musikspelare eller via en på förhand installerad app på datorn. Musikspelaren får inte kopplas till tävlingsdatorn. Den tävlande får brusreducerande hörlurar av arrangören för användning.
Artificiell intelligens
- Det är fritt att använda AI.
Kommunikation
- Det är förbjudet att under tävlingen kommunicera med utomstående på nätet eller på platsen. Alla frågor ska gå via domarna.
Hållbar utveckling
I tävlingsuppgifterna framträder hållbar utveckling till exempel på följande sätt:
- Ekologisk hållbarhet: I uppgifterna strävar man till att minimera miljökonsekvenserna genom att favorisera energieffektiva metoder, minimera att avfall uppstår och använda miljövänliga material.
- Ekonomisk hållbarhet: I uppgifterna betonas en effektiv användning av resurser och kostnadsmedvetenhet, vilket främjar ekonomiskt hållbara verksamhetssätt.
- Social och kulturell hållbarhet: I uppgifterna beaktas arbetshälsa, arbetssäkerhet och jämlikhet, vilket främjar en socialt hållbar arbetsmiljö.
Företagsamhet
Mästare-tävlingarna främjar företagsamhetskunnande och inspirerar unga att utveckla ett företagarmässigt tänkande som en del av sin yrkesutbildning.
Arbetssäkerhet
I planeringen och genomförandet av tävlingsuppgifterna säkerställs att miljöerna för arbetets utförande är säkra både för de tävlande och publiken. Det innefattar riskhantering och iakttagande av säkra arbetssätt. Alla grenfunktionärer och tävlande introduceras i tävlingsplatsens risk- och faromoment samt i säkra arbetssätt. Arbetssäkerheten övervakas och bedöms som en del av tävlingsprestationen.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Windows
Uppgift
Windows
- Gällande Windows servrar och arbetsstationer: installation, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering samt arbetssäkerhet.
- Bedömningsgrunder: föremål för kvantitativ bedömning och poängsättning
25 p
Modul 2/Molntjänster
Uppgift
Molntjänster
- Gällande molntjänster: hantering, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering.
- Bedömningsgrunder: föremål för kvantitativ bedömning och poängsättning
25 p
Modul 3/Cybersäkerhet
Uppgift
Cybersäkerhet
- Uppgiften testar den tävlandes färdigheter att identifiera och reparera säkerhetsluckor, analysera skadliga filer och skydda systemet för cyberhot.
- Bedömningsgrunder: föremål för kvalitativ och kvantitativ bedömning och poängsättning
10p
Modul 4/Kundservice
Uppgift
Kundservice
- Arbetsuppgift i kundservice inom IT/ICT-branschen, installation och konfigurering av enheter, företagarinriktad verksamhet, omsorg om hållbar utveckling, arbetssäkerheten och arbetshälsan.
- Bedömningen är kvantitativ och kvalitativ.
10 p
Modul 5/Artficiell intelligens -snabbetapp
Uppgift
Användning av artficiell intelligens -snabbetapp
- Gör en AI-assisterad produkt för ett kundbehov.
- Bedömningen är kvantitativ och kvalitativ.
5p
Modul 6/Linux
Uppgift
Linux
- Gällande Linux-systemet: installation, konfigurering, upprätthållande, felsökning och dokumentering.
- Bedömningen är kvantitativ.
25 p