310

Företagsamhet / Final

Finalister

Haapamäki Pekka

Omnia

Lundell Tomi

Omnia

Holms Ellen

Vamia Vaasa

Svens Elin

Vamia Vaasa

Jokinen Joose-Matias

Tredu

Nummela Luukas

Tredu

Jylli Viljami

WinNova

Kallio Samuel

WinNova

Laung Victoria

Redu

Elkki Ella

Redu

Meurman Minja

Koulutuskeskus Salpaus

Virtanen Riia

Koulutuskeskus Salpaus

Sillanpää Silvia

VAAO

Männistö Sofia

VAAO

Tuppi Matias

Koulutuskeskus Brahe

Kuusirati Roosa

Koulutuskeskus Brahe

Tävlingsplats

Åbo Mässcentrum, C-Hall

Mästare-stad

Beskrivning av tävlingsuppgiften

De tävlande har i uppgift att enligt anvisningar från en samarbetspartner komma med idéer till en affärsverksamhet och göra upp en fungerande affärsverksamhetsplan (AVP) för den samt genomföra eventuella uppgifter som krävs för planering av affärsverksamheten. 

Kraven på kunnande i grenen baserar sig på nivån (B5) i den nationella yrkesinriktade examensdelen Planering av företagsverksamhet

Vi rekommenderar varmt att man bekantar sig med FN:s mål för hållbar utveckling (Agenda 2030) (ykliitto.fi). 

Tidtabell

Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.

Material och maskiner

I tävlingen används följande material och apparater, som finns på grenområdet under tävlingsdagarna:

Tävlingsarrangören reserverar för varje tävlande en egen arbetspunkt försedd med Internet-anslutning, och där finns också antecknings- och skrivredskap och material för tävlingsuppgiften.

Finalarrangören ordnar med reservdatorer till tävlingen för eventuella problemsituationer.

De tävlande ska ta med sig egna datorer, som ska innehålla MS Office. Även ett e-postprogram och OneDrive-nedladdning ska kunna användas. I tävlingen får man även för planering av publiceringen använda ett gratis program t.ex. Canva. (Användning av egenskaper som är avgiftsbelagda är förbjudet)

De tävlande får också använda andra egna AI-enheter, som pekplattor och telefoner. Om den tävlande behöver öronproppar under arbetet, kan hen själv ta sådana med sig.

Praktiska råd

Alla produkter som bedöms i finalen ska produceras i sin helhet under finaldagarna.

De appar som eventuellt används i smarta enheter under finalen ska vara gratis att använda.

I finalen får man inte använda AI-appar.

I finalen inlämnas uppgifterna per e-post eller till en på förhand angiven webbmiljö för domarnas bedömning. Anvisningar ges särskilt för varje uppgift.

Tävlingsplatserna lottas före finaluppgiften börjar och de används under hela finalen.

Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar med en egen särskild musikenhet medan uppgiften utförs.

Den första tävlingsdagen i finalen offentliggörs en högst 30 % förändring av de uppgifter som publicerats på förhand.

Hållbar utveckling

Tävlingsuppgiften baserar sig på FN:s mål för hållbar utveckling (Agenda 2030).  

Tävlingsuppgifterna skickas i huvudsak elektroniskt till de tävlande och domarkåren.

Företagsamhet

Tävlingsuppgiften i sin helhet har att göra med företagsverksamhet och företagande.

Arbetssäkerhet

Arbetssäkerhet ingår i finaluppgiften.

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Modul 1/Förutsättningar för företagsamhet och teamets kunnande

Uppgift

Förutsättningar för företagsamhet, teamets kunnande

Tävlingsteamet ska utarbeta en poster, där de presenterar sig, sitt kunnande och sina färdigheter att vara företagare.

6 poäng
Tid för uppgiften 60 min.

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 2/Affärsverksamhetsplan, del 1

Uppgift

Affärsverksamhetsplan, del 1: Affärsidé, SWOT-ANALYS och konkurrentanalys

Tävlingsteamet ska för ett nytt företag uppgöra affärsverksamhetsplanens första del, i vilken bl.a. en affärsidé, SWOT-ANALYS och konkurrentanalys ska finnas med. 

12 poäng
Tid för uppgiften 60 min.

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 3/Affärsverksamhetsplan, del 2

Uppgift

Affärsverksamhetsplan, del 2: Marknadsföring, försäljning, affärsverksamhetens mål och risker

Tävlingsteamet ska uppgöra den avslutande delen i företagets affärsverksamhetsplan, som bl.a. ska innehålla marknadsföring, försäljning, affärsverksamhetens mål och risker.

12 poäng
Tid för uppgiften 60 min.

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 4/Uppgörande av grundläggningsberäkningar

Uppgift

Tävlingsteamet ska uppgöra de grundläggningsberäkningar som krävs för det företag de ska grunda.

15 poäng
Tid för uppgiften 105 min

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 5/Ifyllnad av företagets etableringsblanketter

Uppgift

Tävlingsteamet ska nedan fylla i etableringshandlingar för ett nytt företag.

5 poäng
Tid för uppgiften 30 min.

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 6/Idékläckning av affärsverksamhetsmöjligheter

Uppgift

Tävlingsteamet ska planera och kläcka idéer till en ny ansvarsfull affärsverksamhet för uppdragsföretaget.

10 poäng
Tid för uppgiften 75 min.

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 7/Idé till en ny affärsverksamhet del 1

Uppgift

Tävlingsteamet ska välja en av tre idéer som presenterats för publiken och domarna, och planera namn/logo för idén samt uppgöra en Business model Canvas-affärsverksamhetsmodell av den på givet underlag.

10 poäng
Tid för uppgiften 75 min

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 8/Idé till en ny affärsverksamhet del 2

Uppgift

Tävlingsteamet ska prissätta den nya affärsverksamhetens produkter/tjänster, uppgöra täckningsbidragskalkyl, som visar idéns lönsamhet, och de ska för idén utarbeta utskrivningsbart reklammaterial, där bl.a. logo och pris ingår.

10 poäng
Tid för uppgiften 75 min

Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Modul 9/Presentation och försäljning av affärsidén

Uppgift

Tävlingsteamen förbereder en kortfattad presentation för en målgrupp, som består av en potentiell kund, en företrädare för uppdragsföretaget samt en finansiär. I presentationen presenterar de sig själva, sitt företag samt sin nya affärsverksamhetsidé ingående och på ett säljbart sätt. Tid för uppgiften: 90 min (förberedelser) presentationer 3 min + domarnas frågor/kommentarer.

20 poäng
Tid för uppgiften 90+90 min
Noggrannare bedömningskriterier publiceras på tävlingsdagen.

Grenens samarbetspartners

  • Viking Line logo

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo
  • John Deere logo
  • Kaukokiito logo
  • Posti logo
  • k-ryhmä logo
  • Sandvik logo
  • Wihuri Tekninen Kauppa logo
  • The Finnish Defence Forces logo
  • Marinen logo
  • Electrolux professional logo
  • Super logo
  • Slice logo
  • Würth Logo
  • Tenstar Simulation logo
  • JHL logo
  • Four Reasons logo
  • Toyota Material Handling Finland logo
  • db schenker logo
  • Kemppi logo
  • Dimex Oy logo
  • Keuda logo
  • Keskusautohalli logo
  • Enter SystemSolutions Oy logo
  • Hiab Finland Oy logo
  • Suomen Rakennuskone Oy logo
  • Turun Osuuskauppa logo
  • Scania Suomi Oy logo
  • Ponsse logo
  • Rajupaja logo
  • Föli logo
  • Volvo Trucks logo
  • GF Building Flow Solutions logo
  • Rahtarit logo
  • Savon ammattiopiston logo
  • Jaspi logo
  • SMC Automation Oy logo