312
Turism / Final
Finalister

Aaltonen Saana
Hyria

Viskari Senni
Hyria

Backman Ada
Perho liiketalousopisto

Ervonmaa Sanni
Perho liiketalousopisto

Hyvärinen Inka
Gradia

Kovanen Anne
Gradia

Järvilehto Sina
Tredu

Eskelinen Saana
Tredu

Karvinen Jenna
Riveria

Tchoumak Tanja-Noora
Riveria

Nousiainen Miina
Riveria

Alastalo Neera
Riveria

Onyehide Aisha
Savon ammattiopisto

Lyyra Marilla
Savon ammattiopisto

Pollari Marleen
Gradia

Lähteenmäki Oskari
Gradia
Tävlingsplats
Åbo Mässcentrum, B-Hall
Beskrivning av tävlingsuppgiften
Tävlingsuppgifterna i den här grenen baserar sig på kravnivån berömliga i grundexamen inom turismbranschen (UBS-5341-202). I uppgiften bedöms kunnande i kompetensområdena för reseexpert, receptionist och producent av turismservice. Tävlingen är en partävling.
Uppgifterna bygger på uppgifter i Mästare under tidigare år. Finaluppgiften kan ändras med 30 %.
I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng.
I tävlingsuppgifterna beaktas Mästare-tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
Tävlingsprestationerna bedöms dagligen. Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Tävlingsuppgifterna som helhet bedöms på skalan 0–100 p. Bedömningen baserar sig på kraven på yrkesskicklighet och bedömningskriterierna (B5) i examensgrunderna för grundexamen inom turismbranschen. Bedömningen av tävlingsuppgifterna är kvantitativ och kvalitativ.
Grenens tidtabell
Tävlingarna i finalen hålls 6-8.5.2025. Grenarnas tidtabeller för de olika dagarna kommer att sättas upp på grenområdenas anslagstavlor.
Material och maskiner
Den tävlande ska bestyrka sin identitet. Inga egna redskap eller anordningar får tas med eller användas i tävlingen.
I tävlingen används följande material och apparater, som finns på grenområdet under tävlingsdagarna:
- De tävlande får använda två bärbara datorer/par.
- Datorerna har operativsystem, internetuppkoppling och webbläsare samt Microsoft Office-programpaket.
- Anteckningsredskap
- Material och utrustning som behövs i receptionsservice på ett hotell.
- Material och utrustning som behövs för genomförande av turisttjänster.
Praktiska råd
Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
- fotoförsett identitetsbevis
- arbetsdräkt som läroanstalten godkänner
Domare
- Matti Kuosmanen, Omnia
- Maria Kursu, OSAO
- Hannele Komi-Pelkonen, Salpaus
- Milja Myllymäki, AhlmanEDU
- Marjo Rautala, Keuda
- Ulla Lähtevänoja, Radisson BLU Marina Palace
- Natalia Korvela, Scandic hotel Plaza
Hållbar utveckling
Ett av de effektivaste sätten att främja hållbar utveckling i turismgrenen är utnyttjande och användning av återvinningsmaterial, återanvändning, val av produktionsprocesser som minimerar miljökonsekvenser, praxis i anslutning till modulernas uppgifter och miljövänlighet.
Företagsamhet
I finaluppgifterna i turismgrenen beaktas företagsamhet och företagarinriktad verksamhet.
Arbetssäkerhet
Arbetssäkerhet är säkerhetshantering på eget initiativ i turismgrenen och på grenområdet. Arbetssäkerheten är också en del av mästaresäkerheten. Arbetssäkerhetens andra delområden har också beaktats, bl.a. omgivningssäkerhet, informationssäkerhet och personsäkerhet.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Försäljning av resetjänster
Uppgift
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkapalvelujen myynti.
Ni arbetar i Mästare- försäljningstjänsten. Ni planerar ett programtjänstpaket, som presenteras för kunderna. Presentationens längd max. 5 min. Försäljningspresentationen laddas ner och sparas för kundens behov.
Dessutom uppgör ni ett erbjudande till kunden om logi och måltider i Åbo-trakten.
Tehtävässä ei saa hyödyntää valmiita asiakirjapohjia tai etukäteen tuotettuja omia tiedostoja. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä.
Käytettävissä oleva aika: 3,5 h
Pisteet: 30 p.
Modul 2/Genomförande av turisttjänster
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är kundbetjäning inom turismbranschen och genomförande av turisttjänster.
Ni planerar en aktivitet för kunder i Åbo-regionen. För aktiviteten ska också en skriftlig säkerhetsplan uppgöras och inlämnas till domarna för bedömning. Ni ska handleda den funktionella delen som hör ihop med tillfället.
I uppgiften får man inte dra nytta av färdiga dokumentunderlag eller egna dokument som man gjort på förhand.
Övriga detaljer som hör ihop med tävlingsuppgiften preciseras på tävlingsdagen.
Tid för uppgiften: 3 h
Poäng: 30 p.
Modul 3/Receptionsservice på ett hotell
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är kundbetjäning inom turismbranschen och receptionsservice på ett hotell.
Tävlingsparets uppgift är att fungera som receptionister. Ni ska utföra arbetsuppgifter för en receptionist samt betjäna kunder i Åbo-regionen.
Tid för uppgiften: 4 h
Poäng: 25 p.
Modul 4/Kundbetjäning inom turismbranschen
Uppgift
Examensdelar för kunnandet i tävlingsuppgiften är kundbetjäning inom turismbranschen, receptionsservice på ett hotell och genomförande av turisttjänster.
Ni besvarar frågor om turismbranschen på grenområdet.
Övriga detaljer som hör ihop med tävlingsuppgiften och eventuella andra dokument som ska utarbetas i tävlingsuppgiften preciseras på tävlingsdagen.
Tid för uppgiften: 2,5 h
Poäng: 15 p.