301
Kundbetjäning och försäljning / Final
Finalister
Heikkinen Veeti
Valkeakosken ammattiopisto
Hirvimäki Vilho
Perho liiketalousopisto
Kehusmaa Araujo Milena
Mercuria
Kerttula Neea
Business College Helsinki
Khabibrakhmanova Ilmira
Koulutuskeskus Salpaus
Kotivuori Pihla
Riveria
Myllykangas Elias
Tampereen seudun ammattiopisto
Rautiainen Siiri
Savon ammattiopisto
Tävlingsplats
Åbo Mässcentrum, C-hall
Beskrivning av tävlingsuppgiften
I tävlingsuppgifterna ingår försäljning av en fysisk produkt för en konsumentkund, presentation av en serviceprodukt, hantering av kundrespons samt bedömning och presentation av det egna kunnandet. Tävlingsuppgifterna är planerade så att de ska motsvara äkta arbetslivssituationer. Uppgiftsbeskrivningarna i finaluppgiften kan ändras ca 30 %. Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas.
Omfattningen av tävlingsuppgifterna i grenen baserar sig på examensdelarna kundservice och försäljning/försäljningsarbete i examensgrunderna för grundexamen i affärsverksamhet (enligt examensgrunderna 1.8.2018, 1.8.2022 ja 1.8.2024). Kraven på kunnande baserar sig på kravnivån berömliga (B5). Vid bedömningen beaktas också tävlingens gemensamma teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet.
I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng. Varje modul har tre domare som var för sig bedömer varje tävlingsprestation. Tävlingens resultat avgörs av de sammanräknade poängen.