Systemspecialist

204

Systemspecialist

Uppgifterna inom denna gren grundar sig på grundexamen inom informations- och kommunikationsteknik samt på grundexamen inom datateknik och datakommunikationsteknik. I examen inom informations- och kommunikationsteknik är examensbenämningen IT-stödperson.

Arbetsuppgifterna kan till exempel omfatta installation av datorutrustning, dator-, server- och molnbaserade miljöer och tjänster. Till uppgifterna hör ibruktagnings-, underhålls- och installationsverksamhet samt arbetsuppgifter i anslutning till stödtjänster.

Allmän beskrivning av grenen

Tävlingsuppgifterna i grenen grundar sig på kraven på berömlig nivå i examen för IT-stödperson. Bedömningen av tävlingsuppgifterna grundar sig på funktionalitet, dokumentation och bästa praxis inom branschen. 

Av de tävlande förutsätts goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska samt flytande kundservicekompetens i stöduppgifter inom den egna branschen. Program och källmaterial som används i tävlingen är i regel på engelska. Tävlingsuppgifterna är på finska. Om det i finalen finns personer med svenska som modersmål ordnas uppgifterna på svenska för dem.

Krav på kunnande

Du kan

  • installera, montera, uppdatera och underhålla IT-utrustning samt lösa problemsituationer i anslutning till dessa
  • installera, konfigurera och underhålla operativsystem och program
  • stöda och handleda slutanvändaren i olika IT-problem och -utmaningar
  • behandla, klassificera, avgöra och omdirigera support- och servicebegäran
  • använda systemhanteringsverktyg för livscykelhantering av enheter, operativsystem och program
  • skriptera och automatisera funktioner
  • planera, schemalägga, bereda och genomföra ändringar på systemnivå
  • testa och dokumentera funktioner och ändringar i systemen.
  • grunderna i nätteknik, hantering av lokalnät, hantering av nätverksutrustning i små och medelstora företag samt grunderna i molnbaserade nät
  • installera, konfigurera och underhålla servrar med bas- och separata tjänster
  • ta i bruk och administrera molntjänster och molnbaserade system
  • beakta kraven på datasäkerhet och dataskydd i arbetet enligt bästa praxis inom branschen  
  • utnyttja problemlösningsfärdigheter på ett mångsidigt sätt i olika situationer
  • agera samarbetsvilligt, konstruktivt och i enlighet med hållbar utveckling i kundservicesituationer

Uppgiftsbank

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills Finlands uppgiftsbanken.

Grenansvariga

Styrgrupp

  • Styrgruppen utses under hösten 2024.

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • City of Turku logo